Rozhovor s Charlotte Nordén, generálnou riaditeľkou internetového obchodu Cellbes

ceo cellbes charlotte norden

Švédsku značku Cellbes vybudovali v roku 1954 manželia Bengt a Gunvor Hultgren v meste Borås. Príbeh Cellbes by sa dal popísať troma jednoduchými slovami: práca, práca a opäť práca. K tomu pridajte dobrý zmysel pre podnikanie a trošku šťastia.

Na začiatku bol len jeden jediný produkt – japonské plátno. Bolo tenké, pri praní sa zrážalo, ale vydržalo všetko. Plátno išlo úspešne na odbyt a tak boli základy poprednej  švédskej  zásielkovej  spoločnosti položené.

Sila spoločnosti Cellbes sa dnes ukrýva v jej vlastnom sortimente a jedinečnej ponuke množstva veľkostí.

V roku 2012 získala spoločnosť Cellbes švédske ocenenie Superfirma roku. Táto cena sa udeľuje v súťaži organizovanej spoločnosťou PAR a ekonomickým týždenníkom Veckans Affärer.

Ako by ste v skratke popísala príbeh značky Cellbes?
Spoločnosť Cellbes bola od začiatku veľmi úspešná. Koncom 90. rokov zásielkovú spoločnosť doplnil silný internetový predaj. V roku 1996 nás kúpila CFS (Consortio Fashion Group).

Našou cieľovou skupinou sú ľudia vo veku 35-75 rokov, hoci vek už nie je tak dôležitý. V našich kolekciách sa objavujú pestré farby a výrazné vzory. Sortiment je pohodlný, ale pritom módny. Cellbes ponúka oblečenie pre každodenné nosenie. Našou veľkou devízou je ponuka veľkostí (od veľkosti 34 do 64).

Aká je vaša profesijná história?
Pre spoločnosť pracujem dva a pol roka. Mám 52 rokov a na pozícii generálnej riaditeľky pre maloobchodný predaj pôsobím už 15 rokov. Zastávala som funkciu generálnej riaditeľky spoločnosti Joy, generálnej riaditeľky spoločnosti Desam Fashion Group a pozíciu manažérky v spoločnosti Nordiska Kompaniet v Gothenburgu.

Aké úspechy ste v spoločnosti Cellbes za dobu svojho pôsobenia dosiahla?
Prišla som s veľkou dávkou energie a nebála som sa zmien. Rada prichádzam do spoločností s myšlienkou na inovácie.

Pokiaľ vstúpite do spoločnosti ako nový vodca, musíte sa zamerať na úplne všetko. Procesy sú veľmi dôležité. Každý musí poznať svoje úlohy. Rada pracujem s ľuďmi a pomáham im nastavovať si vlastné ciele. Vyžadujem, aby fungovali samostatne, ale zároveň chcem úzku spoluprácu. Okrem toho, pokiaľ prídete niekam na nové miesto, musíte brať do úvahy všetky aspekty. Musíte zhodnotiť, čo všetko sa dá reálne dosiahnuť.

Je potrebné sa pozrieť na prácu všetkých oddelení a ukázať im ako môžu fungovať lepšie. Všetko čo robíte, má za cieľ zvýšiť výnos. V Cellbes sme zmenili krivku smerom dohora. Behom 2 rokov sme zvýšili obrat takmer o 30%. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi majú teraz ľudia väčšiu odvahu spolupracovať a podieľať sa na nových veciach.

Ako sa stal Cellbes úspešným v digitálnom svete?
80 % našich objednávok prichádza cez internet, ale stále máme k dispozícii katalóg pre inšpiráciu. Ľudia si radi prechádzajú katalóg a hľadajú inšpiráciu pri šálke kávy alebo pohári vína. Máme stále veľa zákazníkov, ktorí preferujú katalógový nákup, ale nová generácia si žiada iný prístup. Za posledné dva roky nám pribudli noví zákazníci, ktorí už o katalógy nemajú záujem.

Sme taktiež aktívnejší v marketingu. Vytvorili sme kampaň My sme Cellbes, kde sme zacielili na skutočné ženy. Tiež sme úspešní v online marketingu, využívame modelky v rozmedzí od 25 do 80 rokov, a to v rozpätí mnohých veľkostí. Chceme zákazníkovi ukázať, že sme skutočne pre všetky vekové kategórie aj pre všetky veľkosti. Samozrejme sortiment je najdôležitejší. Ponúkame pohodlné oblečenie pre každého a sledujeme obľúbené trendy.

Aké sú trendy v internetovom obchode?
Personalizácia a relevancia. Odporučenie výrobku na webových stránkach je v dnešnej dobe veľmi dôležité. Tiež by som zmienila umelú inteligenciu, kedy algoritmus vygeneruje odporučenie na základe predchádzajúcich nákupov.

Kde vidíte Cellbes za päť rokov?
Budeme aj naďalej rásť. Za tri až päť rokov by sme mali docieliť majetok spoločnosti 100 miliónov eur. Spoločnosť Cellbes bude úspešná na súčasných trhoch a má v pláne vstúpiť aj na nové.

Aké sú hlavné prekážky, výzvy internetového obchodu v súčasnej dobe?
Obecne sa jedná o vrátenie tovaru. Napriek tomu, že máme omnoho menej vráteného tovaru než veľa iných spoločností, stále je to veľký problém. A ďalším je konkurencia. V dnešnej dobe môžete nakupovať z celého sveta. Riešením je  zostať významným a jedinečným pre svojich zákazníkov. Snažíme sa byť preto ešte viac jedineční než ostatní. Musíme skúmať chovanie našich zákazníkov.

Spoznávať našich klientov je veľmi dôležité. Pätina zákazníkov s nami komunikuje po telefóne. Usporadúvame tiež skupinové diskusie s našimi cieľovými skupinami. Jazdíme von z mesta, stretávame sa s ľuďmi a hovoríme s nimi.

Internetivý obchod Cellbes nájdete na adrese www.cellbes.sk

Zdroj: Nina Murárová