NA SVOJE AUTÁ SME CITLIVEJŠÍ, AKO SUSEDIA ČESI

37Podceňujeme havarijné poistenie, auto si na nestráženom parkovisku chodíme radšej skontrolovať. Toto zistenie vyplynulo z online prieskum, ktorý realizovala spoločnosť AXA na slovenských a českých respondentoch. Šoférov sa v ňom opýtala, ako zabezpečujú svoje autá proti krádeži, ale aj na ich vzťah k havarijnému poisteniu. Kontrolovaním auta na parkovisku sa „chráni“ 57 % Slovákov a 52 % Čechov. Podľa prieskumu to vyzerá tak, že sa o svoje autá bojíme viac, ako naši západní susedia. 

U nás sa chránime alarmom, Česi zaistením radiacej páky

Zaujímavé zistenia priniesli otázky smerované na zaistenie vozidla proti krádeži. Online prieskum ukázal, že slovenskí vodiči sa spoliehajú najviac na autoalarm (37 %), radiacu páku si zaistí približne 13 % majiteľov áut. Až 36 % dodatočnú ochranu vozidla pred krádežou vôbec nerieši. Naopak, až 25 % českých respondentov uprednostňuje ochranu prostredníctvom zaistenia radiacej páky a s autoalarmom sa cíti bezpečnejšie iba 26 % vodičov. Viac ako tretina Čechov (40 %) dodatočné zabezpečenie vozidla nerieši.

 

Podľa Jána Kusého, odborníka na havarijné poistenie z AXA dodatočné zabezpečenia riziko krádeže výrazne znižuje, úplne zabrániť sa mu však nedá.„Rovnako ako postupujú trendy v modernizácii zabezpečovacích systémov, zvyšuje sa aj „kvalifikácia“ a vynaliezavosť zlodejov. Ak auto, či jeho obsah zlodeja zaujme,žiadne zabezpečenie ho neodradí,“  hovorí Ján Kusý. Ak sa majiteľ auta rozhodne pre havarijné poistenie, môže si vybrať z troch balíčkov poistenia, ktoré sa líšia úrovňou ochrany a cenou. Už v základnom balíku získava krytie pre prípad odcudzenia, vandalizmu, živelnej pohromy, či stretu so zverou.

 

Nové auto poistíme automaticky. Pri päťročnom vozidle už poistenie zvažujeme

Medzi slovenskými vodičmi prevláda názor, že pri starších autách sa havarijné poistenie neoplatí. Prieskum ukázal, že auto staršie ako päť rokov má poistených niečo vyše tretiny slovenských respondentov (36 %). Pri aute starom 10 rokov uvádza havarijné poistenie iba 12 % Slovákov. V prípade českých motoristov sú čísla havarijného poistenia starších vozidiel o niečo priaznivejšie. Viac ako desať rokov staré auto má poistené takmer štvrtina opýtaných.

 

Oplatí sa teda havarijné poistenie aj pre staršie autá? „Som presvedčený, že áno,“hovorí Ján Kusý. A dodáva, že pri poistných udalostiach nehovoríme iba o krádeži, či poškodení auta v dôsledku autonehody. „Zaregistrovali sme napríklad „krádeže“ pohonných hmôt. Vandali jednoducho vyrazia do palivovej nádrže otvor, cez ktorý vysajú pohonné hmoty. Cena novej nádrže sa pohybuje v rozpätí 300-500 eur, do toho je potrebné započítať odťahovú službu, prácu autoservisu, o období nepohodlia, kým sa opravené auto majiteľovi vráti, ani nehovorím,“ opisuje Ján Kusý.Spomenúť treba, ale najväčšiu pridanú hodnotu – asistenčné služby. Okrem toho, že poskytnú rýchlu pomoc pri riešení takmer všetkých krízových situácií, s ktorými sa vodiči na cestách stretnú, ušetria aj množstvo času a energie a v neposlednom rade peňazí. Už iba úhrada poplatku za odťahovú službu pri nepoistenom vozidle dokáže pohnúť s mesačným rodinným rozpočtom,“menuje Ján Kusý z AXA. 38