Zdravie

Doprajte si aj sladkosti aj čipsy

Aká je vaša predstava o dokonale zdravom jedle? Miska kelového šalátu alebo čerstvé klíčky či kuracie prsia na vode s dusenou brokolicou? Odpoveď na túto otázku zrejme neexistuje. Ľudské telo by nemalo byť ochudobnené o žiadnu z výživných látok a potrebuje dokonca aj tie, ktoré mnohí na prvý pohľad zavrhujú.

Hoci je v súčasnosti na trhu nespočetné množstvo rôznych diét a stravovacích režimov od výmyslu sveta, otázka zdravého stravovania nemôže byť zodpovedaná vylúčením niektorej zo základných potravinových skupín. Ľudské telo totiž potrebuje vyváženú stravu, vďaka ktorej je schopné správne fungovať.

Hlavnou úlohou potravy, ktorú denne skonzumujeme, je umožniť nášmu telu schopnosť rásť a budovať, opravovať a liečiť, úspešne sa rozmnožovať, ako aj vzdorovať rôznym chorobám či infekciám. Pestrý jedálny lístok taktiež pomáha znížiť riziko vzniku chorôb, vrátane ochorení srdca, mŕtvice, niektorých druhov rakoviny, cukrovky i osteoporózy.

Ak chcete byť zdraví, malo by vaše jedlo obsahovať zložky zo všetkých potravinových skupín. Dôvod je jednoduchý. Každá z nich organizmu dodáva rôzne, no ničím nenahraditeľné živiny.

Ovocie a zelenina zabezpečujú prísun

vitamínov a minerálov
Rôzne druhy ovocia a zeleniny sú jedným z hlavných zdrojov vitamínov a minerálnych látok, bez ktorých ľudské telo nedokáže fungovať. Vitamín A posilňuje imunitný systém. Vitamíny skupiny B pomáhajú spracovávať energiu, ktorú prijímame v potrave. D-čko udržiava zuby a kosti zdravé a vitamín C udržiava v zdraví bunky a tkanivá. Ovocie a neošúpaná zelenina obsahujú taktiež vysoké množstvo vlákniny prospievajúcej črevám a tráviacemu systému.

Škrobnaté potraviny sú zdrojom energie
Jedlá obsahujúce škrob sú zdrojom väčšiny našej energie. Ľudské telo ich premieňa na glukózu, ktorú používa ako palivo pre svoju činnosť. Sacharidy, najmä tie celozrnné, taktiež obsahujú vlákninu a aj železo, bez ktorého by neboli červené krvinky schopné distribuovať kyslík do celého tela.

Mäso, ryby a vajcia na zdravé nervy
Mäso, ryby, vajcia a strukoviny sú zdrojom významného množstva bielkovín, ktoré sú základným stavebným materiálom ľudského tela. Vlasy, svaly, nervy a dokonca aj koža a nechty ich potrebujú pre svoj rast a obnovu.

Mliečne výrobky dodajú bielkoviny i vápnik
Skvelým zdrojom bielkovín sú aj mliečne výrobky poskytujúce organizmu  značné množstvo vápnika. Minerál je nenahraditeľným pre zrážanlivosť krvi a stavbe kostí a zubov. „Biologická hodnota mliečnych bielkovín je vôbec najvyššia, keďže až 98 % z nich sa využije v prospech organizmu. Mliečne bielkoviny sú neoddeliteľnou súčasťou hormónov a enzýmov. Ich nedostatok môže spôsobiť poruchy rastu, dokonca zabrániť správnemu vývinu svalovej hmoty,“ hovorí odborník na výživu a gastroenterológ MUDr. Peter Minárik.

Sladké a tučné jedla musíte jesť tiež
Najviac neodolateľné sladkosti a potraviny obsahujúce tuk si ani pri snahe o zdravé stravovanie odopierať nemusíme. V momentoch, keď potrebujeme rýchlu a intenzívnu dávku energie, sú nenahraditeľné a naše telo aj pri veľkej záťaži udržia vo výkone. Podobne je to s tukmi, ktoré navyše napomáhajú spracovaniu a vstrebaniu vitamínov A, D, E a K. Tuky sú dôležité aj kvôli tomu, že chránia vnútorné orgány. Netreba však zabúdať na mieru.

Autor: Petra Bačová
Foto:
Shutterstock

 

Click to comment

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

To Top