Čo má najväčší vplyv na nákupné správanie Slovákov?

Jubilejný 10. ročník ocenení s názvom: Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, otestoval rekordných 137 noviniek a inovácií v 45 kategóriách. Pomáha tak zákazníkom zorientovať sa v širokej ponuke výrobkov v danom segmente. Spoznajte víťazov v jednotlivých kategóriách.  

 

Mimoriadny záujem výrobcov o registráciu noviniek na Slovensku, ale aj v Čechách, kde sa tento marketingový program realizoval už po 21-krát, zažíva tento rok zaujímavý paradox. Napriek veľkému záujmu výrobcov o program je pre pandémiu koronavírusu nových a inovatívnych produktov na trhu menej, ako kedykoľvek predtým. Výrobcovia sa nachádzajú v situácii, kedy už viac ako rok nie je možné propagovať nové výrobky na veľtrhoch či organizovať samplingy na mieste predaja. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo majú firmy záujem o podporu vo forme nezávislého spotrebiteľského ocenenia. Ako každý rok, výrobky hodnotila reprezentatívna vzorka 2000 spotrebiteľov prostredníctvom nezávislého prieskumu organizovaného výskumnou agentúrou NielsenIQ.

Medzi nomináciami dlhodobo rastie počet registrácií zameraných na zdravý životný štýl, napríklad mliečne dezerty s nižším obsahom cukru alebo vegánske a vegetariánske produkty. Naprieč všetkými kategóriami je oproti posledným ročníkom vidieť ešte väčší tlak na ekológiu a udržateľnosť,“ uvádza Tatiana Koššová z usporiadateľskej spoločnosti Atoz Marketing Services.

V tomto roku pribudlo 21 inovatívnych kategórií, ktoré reagujú na súčasné trendy. Ide napríklad o bezlaktózové a bezlepkové potraviny alebo viac kategórií zameraných na domácnosť, hygienu, ekológiu a zdravý životný štýl. Dlhodobé prieskumy potvrdzujú, že nezávislé ocenenie je jednou z najsilnejších motivácií k nákupu hneď za osobným odporúčaním priateľov či rodiny. Podľa aktuálneho prieskumu MNForce dve tretiny spotrebiteľov potvrdzujú väčšiu dôveru k produktom, ktoré sú ocenené v nezávislých testoch. Modré logo  s „palcom hore“ doplnené farbami trikolóry k dnešnému dňu pozná viac ako 1 200 000 slovenských zákazníkov a zo strany výrobcov záujem o jeho získanie každým rokom rastie.

Oproti minulému roku sa zvýšil počet kategórií hodnotených produktov v marketingovej kampani z 32 na 45. Okrem tradičných kategórií ako sú Syry a mliečne výrobky pribudli v roku 2021 napríklad Cereálie a sušené plody, ale aj Káva či Ovocné, Zeleninové šťavy a Funkčné nápoje. Rozšírenie spektra hodnotených výrobkov je odrazom najnovších trendov v spotrebiteľskom správaní. Čoraz viac zákazníkov inklinuje k zdravším potravinám, vzrástol dopyt po vegetariánskych a vegánskych produktoch a do košíkov spotrebiteľov putujú čoraz častejšie produkty zdravej výživy, produkty s eko – friendly obalmi alebo zložením.

Podľa prieskumu agentúry NielsenIQ oproti minulým rokom stúplo percento spotrebiteľov, ktorí radi skúšajú novinky a neustále vyhľadávajú nové a inovatívne produkty. Pre viac, ako polovicu nakupujúcich sú inovácie dôležité najmä pri mlieku a mliečnych výrobkoch, v tesnom závese za nimi je kategória Slané pečivo a Sladké pečivo.

Ocenené novinky roku 2021
Medzi ocenené novinky v rôznych kategóriách sa dostali produkty, ktoré odrážajú aktuálne trendy. Slovenskí zákazníci sa čoraz viac zaujímajú o ekológiu, pôvod a zloženie produktov.

Respondenti mali možnosť hodnotiť vlastnosti noviniek, pričom z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším znakom pri novom produkte je na prvom mieste chuť/funkčnosť, nasleduje kvalita, prekvapivo na treťom mieste je obal a značka produktov. Pre respondentov, ktorí novinku nepoznajú, je najvýznamnejším atribútom obal, nasleduje kvalita a značka.

Dôkazom toho je absolútny produktový víťaz – zmetáky Spontex green vyrobené zo 100 % recyklovateľných materiálov ale aj víťazi v mnohých iných kategóriách. Bercoff Wellness čaj zázvor, Fermentované probiotické bio výrobky Wild & Coco či funkčné dmBio zázvorovo – kurkumový 7-dňový shot.

Ako víťazi ocenenie komunikujú
Víťazné produkty v jednotlivých kategóriách nájdu zákazníci v roku 2021 označené logom Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka na pultoch reťazcov a kamenných prevádzok. Výrobky s najvyšším hodnotením spotrebiteľov sú zárukou slovenskej kvality testovanej a overenej zákazníkmi.

Viac info nájdete aj na www.volbaspotrebitelov.sk  a  www.najlepsianovinka.sk

Produkty hodnotené spotrebiteľmi ako Najlepšia novinka 2021 nájdete v tabuľke:

KATEGÓRIA PRODUKT FIRMA
ALKOHOL BOŠÁCKA SLIVOVICA OLD HEROLD
AVIVÁŽE DENKMIT VONNÉ PERLIČKY DM DROGERIE MARKT
BALENÉ MÄSO TESCO FINEST HOVÄDZÍ STEAK TESCO STORES SR
BALENÉ VODY BILLA MAGNÉZIOVÁ VODA TICHÁ BILLA
CEREÁLIE A SUŠENÉ PLODY TESCO ZMES ORECHOV A OVOCIA TESCO STORES SR
CUKROVINKY MENTOS GUM PURE FRESH WATERMELON PERFETTI VAN MELLE SLOVAKIA
ČAJE BERCOFF WELLNESS ČAJ ZÁZVOR M.BER.
ČOKOLÁDY TESCO ŠVAJČIARSKA ČOKOLÁDA TESCO STORES SR
DÁMSKA HYGIENA TESCO PRO FORMULA ECO TESCO STORES SR
ENERGETICKÉ NÁPOJE MAXX ENERGY DRINK KLASIK PET CASTE SK
HUBKY A HANDRIČKY VILEDA GLITZI ALWAYS CLEAN VISKÓZNA HUBKA FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS
JOGURTY ZVOLENSKÝ JOGURT GRÉCKY TYP ZVOLENSKÁ MLIEKAREŇ
KÁVA FRESH CORNER KÁVA SLOVNAFT
KONZERVOVANÉ RYBY FRANZ JOSEF SARDINKY FILETY BEZ KOŽE A KOSTÍ V OLIVOVOM OLEJI GORAL
KRMIVÁ A MAŠKRTY PRE PSY BRIT MEATY JERKY PAMLSKY ZO SUŠENÉHO MÄSA VAFO PRAHA
KRMIVÁ PRE MAČKY BRIT CARE SUPERPRÉMIOVÉ HYPOALERGÉNNE KRMIVO PRE MAČKY S ČERSTVÝM MÄSOM A PROBIOTIKAMI VAFO PRAHA
LAHÔDKY PIKNIK LAHÔDKOVÉ ŠALÁTY EXKLUSIV SO ZIPSER ŠUNKOU RYBA KOŠICE
LIMONÁDY PEPSI MANGO MATTONI 1873
METLY A ZMETÁKY SPONTEX GREEN RAD ZMETÁKOV ZO 100% RECYKLOVATEĽNÉHO MATERIÁLU MAPA SPONTEX CE
MLIEČNE SNACKY A DEZERTY MONTE -30% CUKRU ZOTT
MOPY VILEDA 1.2 SPRAY MAX MOP BOX FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS
MRAZENÉ JEDLÁ RYBA KOŠICE RYBY S MORSKOU SOĽOU RYBA KOŠICE
NEALKOHOLICKÉ PIVÁ COOL MALINA & ČUČORIEDKA STAROPRAMEN – SLOVAKIA
OMÁČKY A OCHUCOVADLÁ ADY CHREN KLASIK A+Z RIŠŇOVSKÝ HALÁSZ
OVOCNÉ, ZELENINOVÉ ŠŤAVY A FUNKČNÉ NÁPOJE DM BIO ZÁZVOROVO-KUKURMOVÝ 7-DŇOVÝ SHOT DM DROGERIE MARKT
PAPIEROVÝ PROGRAM TENTO TOALETNÝ PAPIER 3-VRSTVOVÝ METSÄ TISSUE SLOVAKIA
PÍSACIE A KREATÍVNE POTREBY FÚKACIE FIXY AIRPENS METALLIC CENTROPEN
PLEŤOVÁ KOZMETIKA BALEA PLEŤOVÉ SÉRUM S VITAMÍNOM C DM DROGERIE MARKT
POLOTOVARY NA VARENIE TESCO GRILL MASTER MÄSO TESCO STORES SR
POTREBY PRE DOMÁCNOSŤ A HYGIENU VELVET TURBO EXTRA STRONG – PAPIEROVÁ UTIERKA MORACELL
SALÁMY A ÚDENINY ZIPSER SALÁMA TAURIS
SIRUPY ŠŤAVA FARMÁRIK FARMÁRIK
SLADKÉ PEČIVO TESCO SLADKÉ PEČIVO TESCO STORES SR
SLANÉ PEČIVO TESCO SLANÉ PEČIVO TESCO STORES SR
SLANÉ POCHUTINY DUPETKY PEČENÉ & PARADAJKA-BYLINKY PERFETTI VAN MELLE SLOVAKIA
SYRY COOP NITE SYROVÉ MAMIČKINE DOBROTY COOP JEDNOTA SLOVENSKO
ŠPECIÁLNE POTRAVINY FREE MLIEKO BEZLAKTÓZOVÉ BILLA
ŠUMIVÉ VINNÉ NÁPOJE MOSCATO DE LUXE SOARE SEKT SLOVAKIA
ŠUNKY TESCO FINEST ŠUNKA TESCO STORES SR
TEKUTÉ MYDLÁ A ANTIBAKERIÁLNE GÉLY INDULONA TEKUTÉ MYDLÁ A INDULONA ANTIBAKTERIÁLNE GÉLY NA RUKY SARANTIS SLOVAKIA
TUNIAKY ŽLTOPLUTVÝ TUNIAK FILETY V OLEJI SOKRA BALTAXIA
VEGETARIÁNSKE A VEGÁNSKE PRODUKTY FERMENTOVANÉ PROBIOTICKÉ BIO VÝROBKY WILD & COCO WILD & COCO
VÍNA SLOVENSKÉ VINICE ST.NICOLAUS – TRADE
VLASOVÁ KOZMETIKA COOP ŠAMPÓN ŽIHĽAVOVÝ BIOVA COOP JEDNOTA SLOVENSKO
ZMRZLINY TESCO ZMRZLINA V KORNÚTKU TESCO STORES SR

 

 Zdroj: Silvia P.