šport

Chôdza robí zázraky, viete koľko krokov urobíte denne?

Ženy stredného veku, ktoré sa tešia dobrému zdraviu a majú normálnu váhu, by mali denne absolvovať aspoň 40 minút chôdze, aby si udržali peknú postavu. Poukazujú na to rôzne štúdie, ktoré sa venujú udržiavaniu línie, aj keď každá odporúča iný časový limit.

Faktom však je, že na to, aby bola postava pekná, netreba lámať rekordy vo fitnescentrách. Stačí chodiť. Zhodujú sa na tom mnohí praktickí lekári, ktorí svojim pacientkam neodporúčajú ani beh, ani zvyšovanie svaloviny, len rezkú chôdzu.

Nestačí občas, treba denne
Svojho času robili v Amerike výskum na vzorke 34 079 žien. Trval 13 rokov. U žien, ktoré dodržiavali normálny stravovací režim a mali fyzickú aktivitu, bol váhový prírastok za celé obdobie nižší ako u ostatných, v priemere pribrali 2,6 kilogramu. Podľa ďalších údajov zistili, že 150 minút stredne namáhavej fyzickej aktivity týždenne postačí na to, aby sa znížilo riziko srdcových chorôb, ale nezabráni váhovému prírastku, ak sa nedodržiava nízkokalorická diéta. Pod stredne namáhavou telesnou aktivitou rozumeli rýchlu chôdzu, práce v záhradke či spoločenský tanec. Namáhavejšie telesné aktivity, ako je džoging, stačia, podľa výskumníkov, na udržanie váhy menej.

Suma sumárum
Treba jesť často, najlepšie päťkrát za deň, a málo. Zvyknúť si na ľahkú stravu, a pritom sa hýbať – chodiť, tancovať či skrášľovať záhradku, nie raz za čas, ale pravidelne. Teda, každý deň. Bez ohľadu na počasie, starosti o rodinu či problémy v práci. Pravidelný relax v podobe rezkej chôdze dá telu to, čo v strednom veku potrebuje. Predovšetkým sa v ňom roztočí „koleso“, začne pracovať a spracúvať, spotrebúvať a vytvárať, presúvať a odsúvať. Rozprúdi sa krv a tá naštartuje ďalšie pochody, spevní sa svalstvo, „upracú“ sa tukové vankúšiky a telo je pekné a pevné, hoci ručička na váhe nezastane na štyridsiatke.

Mostík pre seba 
Čas letnej dovolenky je ideálnym odrazovým mostíkom na odhodlanie niečo pre seba urobiť. Plávanie a chodenie po pamiatkach v kombinácii so slnkom a s nižším apetítom určite urobili svoje. Domov sme sa vrátili o trochu ľahšie, nabité energiou, usmiate a oddýchnuté. Často však naše predsavzatie udržať si líniu vybledne rovnako ako opálenie. Na aktívnejší pohyb opäť zas nezostáva čas a len na šalátoch sa v stredoeurópskej kuchyni ťažko žije. Takže kilá nanovo pribúdajú…

 

Určite by prospelo plávať, ale pomôže aj len chôdza. Oceňte a vyskúšajte pozitívne stránky najprirodzenejšieho pohybu – chôdze. Pri správnej dynamike a pravidelnosti dokáže s kondíciou aj líniou robiť hotové zázraky. Navyše s takýmto prístupom k sebe samej žiadny jojo efekt nehrozí.

To Top