Architekt radí ako si vytvoriť praktický home office

V dnešnej dobe mnoho z nás trávi svoj pracovný deň práve doma. Po pandémii sa trend domácich pracovísk alebo takzvaných „home office“ ešte viac spopularizoval. Prostredie v ktorom tvoríme, vymýšľame a pracujeme by však malo spĺňat určité kritéria. Aké, prezrádza architekt Martin Bujna z Roomfactory.sk.

 

Aký je charakter vašej práce?

Prvú otázku, ktorú by sme si mali položiť, radí architekt, je aký je charakter našej práce a tomu zodpovedajúce rozloženie pracovného priestoru. Teda či vybavujeme bežnú administratívu, robíme kreatívu, alebo si naša práca vyžaduje aj prijímanie návštev. V prvom prípade, ak bývame sami alebo sme súčasťou domácnosti kde si cez deň nepotrebujeme hľadať tichý kútik, môže byť naše domáce pracovisko pokojne súčasťou otvoreného priestoru. V poslednom prípade by mal byť pracovný priestor oddelený a koncipovaný reprezentatívnejšie, teda obsahovať prvky, ktoré budú funkčné aj v prípade že nás na pracovisku navštívi klient.

 

Veľkosť kancelárie, alebo základné prvky

Ďaľším veľmi dôležitým faktorom je rozloženie domácej kancelárie. Ing. arch Martin Bujna z Roomfactory.sk tvrdí, že prioritnú pozornosť by sme mali venovať tým prvkom, ktoré využívame najviac, teda pracovnému stolu a stoličke. Kancelária by však mala obsahovať aj priestor na odkladanie dokumentov a techniky, teda základný kancelársky nábytok. Na tento účel dobre poslúži komoda, alebo príručná skrinka, či policová knižnica. Veľmi praktické sú v otvorených priestoroch paravány, ktoré zaručia, že vaše pracovisko bude priestorovo vizuálne oddelené od zvyšku domácnosti. Paraván môže byť aj akcentujúcim dizajnovým prvkom, ktorý štýlovo dotvorí vaše bývanie. Veľmi praktické sú tiež nástenky na pripínanie dôležitých poznámok a termínov, tabuľe na vytváranie takzvaných „moodboardov“, ale tiež rôzne nástenné police, kde si môžete odložiť potrebné veci na výkon vašej práce. V prípade domácej kancelárie je veľmi dôležité vytvoriť si priestor, ktorý bude len váš a bude vás aspoň čiastočne oddeľovať od zvyšku domácnosti. Čím vyššiu pozornosť budete venovať tvorbe, ergonómii a organizácii vášho pracovného miesta, tým vyššiu efektivitu práce môžete docieliť.

 

Kvalitná kancelárska stolička je základ

Pri vytváraní domáceho pracoviska by ste jednoznačne nemali šetriť na výbere kancelárskej stoličky. Architekt odporúča klásť dôraz na ergonómiu, materiál a polohovateľnosť stoličky. Medzi obľúbené materiály patrí textil, koža ale tiež praktická sieťovina. Kvalitná kancelárska stolička by mala mať nastaviteľnú výšku sedadla, v lepších prípadoch aj podrúčok, či opierky hlavy. Dôležitý je tiež tvar operadla, ale aj to či má stolička opierky na ruky a uhol, ktorý zviera medzi sedadlom a operadlom. Výber stoličky závisí aj od toho, koľko času na nej v priebehu pracovného dňa strávime. Pokiaľ máme voľnejšiu prácu a denne posedíme len niekoľko hodín, máme väčšiu slobodu pri výbere štýlovej stoličky, ktorá nemusí spĺňať vysoké nároky na ergonómiu, avšak svojim dizajnovým stvárnením zapadne do nášho interiéru. Ak naopak na stoličke trávime plných 8 a viac hodín, treba hľadať profesionálnu stoličku so všetkým čo k nej patrí. S jej výberom si dajte naozaj záležať, ideálne je navštíviť dizajnový showroom, alebo nábytkové štúdio kde vám s výberom stoličky poradí odborník a kde si budete môcť stoličku na vlastnej koži vyskúšať.

 

Zopár rád na záver

Súčasťou vášho home office môže byť aj sedačka, kreslo, alebo tabule či flip-charty. Tie vám umožnia odísť od pracovného stola a venovať sa kreatívnej tvorbe. Zatiaľ čo v kresle môžete nerušene rozmýšľať a pri tabuli tvoriť, sedačka pozdvihne vašu domácu kanceláriu na vyššiu úroveň pri brainstormingoch. A to najmä v prípade ak vaše domáce pracovisko príma návštevy. Na záver pripájame ešte radu od Martina Bujnu, architekta z bratislavského nábytkového showroomu Roomfactory.sk, ktorý vytvorenie domácej kancelárie zhrnul následovne:

Ak sa plánovanie vašej domácej kancelárie neobmedzuje len na príležitostný home-office, je pri zariaďovaní tohto priestoru namieste aj konzultácia s architektom či odborníkom na ergonómiu pracoviska. Práca v domácich podmienkach je obzvlášť náročná na vyhranenie pracovných limitov a sústredenie sa. Aby sa vám nestalo, že hoci budete doma, stále budete pracovať, alebo, naopak, budete neustále rozptyľovaní podnetmi z okolia, je nevyhnutné zaviesť si od začiatku pevný režim a oddeliť pracovný priestor od priestoru domova. Len tak pre vás práca z domu nebude unavujúca, naopak, budete môcť naplno využiť všetky benefity, ktoré vám ponúka.“

Fotografie: www.roomfactory.sk