Päť rád, ako si v zime zlepšiť kondičku a neprechladnúť

Zima je definitívne tu. Kvôli pandémii koronavírusu máme stále obmedzené možnosti využívať športoviská. To však neznamená, že sa musíte športovania úplne vzdať. Práve naopak. Aj počas zimy môžete dbať o svoje zdravie a pravidelným športovaním posilňovať svoju imunitu. Okrem klasických zimných športov, ako lyžovanie alebo bežkovanie, sa aj naďalej môžete venovať behu, bicyklovaniu či objaviť radosti a výzvy otužovania v studenej vode.

 

  1. Nevzdávajte sa behu alebo bicykla

Behanie a bicyklovanie patria medzi najpopulárnejšie rekreačné športy Slovákov. A sú to športy, ktorým sa môžete venovať aj v čase pandémie, keď sú zatvorené fitnescentrá a športoviská. „Behu sa určite netreba vzdávať ani v zimných mesiacoch. Beh je zdravý a môžeme si ho vychutnať aj v chladnom, mrazivom a veternom počasí,“ hovorí trénerka Anna Surjaková. Rovnako to platí aj pre bicyklovanie, ktoré je medzi Slovákmi každým rokom viac a viac populárne. Vďaka tomu, že zimy na Slovensku bývajú suché, netreba sa vzdať ani tohto športu.

 

  1. Nepodceňujte oblečenie

Podľa trénerky je veľmi dôležité dobre sa obliecť počas športovania v zime. „Ak je vonku poriadna zima, tak pri behu nezabudnite na čiapku, šál alebo šatku a rukavice. Veľmi dôležitá je kvalitná obuv, ale určite by ste nemali behať v tých istých teniskách, ktoré používate v lete. Vyberte si bežeckú obuv, ktorá je nepremokavá a má kvalitnejšiu podrážku,“ vysvetľuje trénerka. Pri oblečení treba myslieť na to, aby bolo odolné voči vetru a dažďu. Pri behu platí nepísané pravidlo, že by ste sa mali obliecť tak, ako keby vonku bolo o 10 stupňov teplejšie. Laicky to znamená, že pred začiatkom behu vám je mierne chladno. No nebojte sa, určite sa zahrejete.

 

  1. Nezabúdajte na rozcvičku

Akémukoľvek športu sa v zime plánujete venovať, pri každom druhu platí, že by ste sa mali pred začiatkom rozcvičiť, aby ste predišli zraneniu. Napríklad pri behu je dobré zahriať sa krátkou rozcvičkou ešte vnútri. Vonku sa zase zahrejte rýchlou chôdzou, aby ste si zvykli na prudkú teplotnú zmenu. Predídete tak prechladnutiu. Dajte si pár drepov, výpadov do všetkých strán a trochu si zaskáčte. Samozrejme, nezabúdajte ani na strečing po športovej aktivite.

 

  1. Pitný režim

Bohužiaľ, v zime ľudia často podceňujú pitný režim. Necítia totiž teplo a potrebu sa napiť. Určite sa nezabudnite napiť pred behom a po behu, hoci ide len o krátky beh. Pri lyžovaní alebo korčuľovaní si môžete pitie zobrať so sebou, napríklad do termosky. Po návrate domov by ste mali doplniť aj minerály, ktoré vaše telo vylúčilo. Napríklad v podobe iontových nápojov alebo doplnkov výživy.

 

  1. Buďte opatrní

Nepodceňujte vlastnú bezpečnosť. Okrem vlhkých a zmrznutých povrchov, na ktorých hrozí úraz, nezabudnite na to, že v zimných mesiacoch sa skôr stmieva. Vybavte sa reflexnými prvkami a prípadne i svetlom – pohodlnou čelovkou. Na bicykli je nevyhnutné svetlo vpredu i vzadu. Zadné červené svetlo by v ideálnom prípade malo aj blikať. Najdôležitejšie totiž je, aby vás bolo vidieť.

„Športovanie v zime bezpochyby prispieva k zlepšeniu kondície a zdravotného stavu. Nesie však so sebou aj zvýšené riziko úrazu. Zvládnuť takúto nepriaznivú situáciu vám pomôže aj životné poistenie so správnym pripoistením. V tejto neľahkej dobe môže byť veľmi nepríjemnou skúsenosťou výpadok príjmu spôsobený práceneschopnosťou alebo hospitalizáciou po úraze. Pre podobné prípady odporúčame napríklad poistenie poúrazovej hospitalizácie.

Zdroj:  Daniela Tomášková, NN Životná poisťovňa.