Parfumové someliérstvo

Podľa definície someliér je človek, ktorý hosťom v reštauráciách radí pri výbere vín, ušľachtilých nápojov a cigár. Poradí, aké víno sa hodí k jedlu, aby v našich ústach došlo k snúbeniu jedla a nápoja. Podobný „radca“ by nejednej z nás (použijem ženský rod, hoci si myslím, že pred rovnakou dilemou stoja ženy aj muži) prišiel vhod aj pri rozhodovaní sa, ktorý parfum si vybrať. Preto je dobré vedieť, či nám vonia citrus, jazmín, ruža alebo pižmo…

 

Samotným výrobcom parfumov trvalo niekoľko desaťročí (s parfumériou, ako ju ponímame dnes, sa stretávame až koncom 19. storočia), kým si zostavili nejaký systém. Podľa posledných trendov rozoznávame napríklad citrusovú, kvetinovú, fougèrovú, chyprovú, drevitú, orientálnu a koženú kategóriu. Vraj stačí poznať základné skupiny a ich ľubovoľnou kombináciou potom vôňu popíšete. Pre väčšinu z nás hotová veda, pre parfumové nadšenkyne odkrytý svet vôní, v ktorom sa dokonale orientujú. A nejde pritom len o odborný personál v parfumériách.

 

Recenzie vôní na webe
Pre parfumové maniačky, ako laické znalkyne s úsmevom označujú samy seba, je ovoniavanie parfumov, sledovanie parfumových webov, diskusií, článkov, ale aj recenzovanie vôní koníčkom. Bez ostychu priznávajú, že začínali s niektorou z dámskych vychytávok, ktoré kozmetické spoločnosti produkujú každý rok a na ktorých kúpu lákajú stránky v časopisoch. Mnohé preto hovoria, že ak chcete voňať moderne, tuctovo, máte po čom siahnuť, trh je plný zbytočných ovocných vôní. A dodávajú, že vo väčšine bežne dostupných sietí parfumérií by si už ten „svoj“ parfum nenašli.

Časom totiž objavili aj existenciu exkluzívnych vôní a zatúžili ich ovoňať. Zistili, že sú to vône neznáme, ale veľmi zaujímavé, aké v spomínaných predajniach nenájdu. Samozrejme, aj omnoho drahšie. Pritom nejde z ich strany o žiaden snobizmus. Len im už – vzhľadom na ich znalosti sveta parfumov – jednoducho mainstreamové vône, ktoré používa 98 percent žien, nevoňajú. Nepozerajú sa však na ne s dešpektom.

 

Ako poznáte znalkyňu
Parfumové znalkyne a zberateľky sa poznajú a väčšinou stretávajú na internetových fórach, kde o parfumoch diskutujú, navzájom si radia, porovnávajú a recenzujú jednotlivé vône. Každý, kto sa chce venovať parfumovému koníčku, musí mu obetovať nielen veľa času, ale často aj peňazí. Zháňanie exkluzívnych vzoriek a miniatúr, lebo tu skutočne nehovoríme o 100 ml flakónoch, vôbec nie je jednoduché. Vzorky sú väčšinou draho zaplatené, tvrdo „vyhandlované“ alebo vyprosíkané.

Na Slovensku takého fórum neexistuje, v zahraničí ich však je niekoľko. Bez znalosti exkluzívnych značiek sa v nich dá len ťažko orientovať. Kým si takáto znalkyňa kúpi parfum, chodí ho aj mesiac ovoniavať. Každá vôňa sa totiž musí rozvinúť, vyžaduje načúvať jej a porozumieť. Nebojte sa teda prísť odskúšať si vôňu do parfumérie aj viackrát, kým sa s vôňou dokonale stotožníte. Som si istá, že parfumové nadšenkyne by mi na moju predstavu o vôni, ktorá by mala spĺňať požiadavku minimalizmu a čistoty, s nádychom jazmínu, dali tip.

Autor: -aka-