Nech je práca v záhrade radosťou a nie bolestivým utrpením!

(zdroj foto: istockphoto.com)

Tak sme sa predsa len dočkali! Zima sa konečne skončila, treba sa pustiť do prác v záhrade. Poradíme, ako si ich v prvom rade užiť a vychutnať, pretože cieľom nie je ubolené telo, ale užitočnou prácou na čerstvom vzduchu povzbudený organizmus a pookriata duša.

 

Iba ten, kto má záhradu, vie, koľko je v nej na jar roboty. A čas tak letí! Treba rýľovať, siať, sadiť, hnojiť, vertikutátorovať, orezávať, prestrihávať, hrabať, kosiť, polievať… Všetko chceme stihnúť za pár dní – napríklad za víkend –, aby nás zase neprekvapilo počasie. A aby sme sa potom mohli viac tešiť a kochať ako pracovať. Ortopéd to však vidí inak. Samozrejme, nie je (zvyčajne) odborník na záhradkárske práce, ale zato vie, koľko ľudí si na jar podá kľučku na dverách jeho ambulancie pre problémy, ktoré si spôsobili v záhrade.

 

Rizikové pohyby pri prácach v záhrade

Podľa ortopéda MUDr. Jozefa Vojtaššáka, PhD. MPH., sú pri práci v záhrade najviac rizikové tie pohyby, na ktoré nie sme zvyknutí, respektíve na ne nie je prispôsobený náš pohybový aparát. „Za rizikové považujeme kombinácie pohybov, ktoré obsahujú rotáciu a zohýbanie, zdvíhanie bremien a väčšinu prudkých, švihových pohybov. Pokiaľ sa pohyby vykonávajú technicky správne a pomaly, bez prítomnosti prudkých pohybov, eliminujeme riziko poškodenia jednotlivých štruktúr pohybového aparátu,“ vysvetlil.

Ak si však nedáme pozor a pohyby budú ostré a záťaž enormná, skôr či neskôr nás čaká bolesť a preťaženie chrbta, kĺbov, ramien aj rúk. Neprimeraná záťaž vedie k rozvoju nepríjemných bolestivých stavov, opuchov a obmedzeniu hybnosti kĺbov,“ upozorňuje J. Vojtaššák.

 

Ako sa vyhnúť bolestiam po namáhavom dni v záhrade?

(zdroj foto: istockphoto.com)
Samozrejme, práce v záhrade treba urobiť. Odborník však odporúča minimalizovať riziko nepríjemných bolestí vhodnou prevenciou.

„Ťažkú fyzickú prácu odporúčam robiť po etapách s dostatočným časom na oddych, pri práci používať také pohybové vzorce, aby sme nepociťovali bolesť pohybového aparátu, a používať vhodné ochranné pomôcky. Pokiaľ sú kĺby alebo chrbtica postihnuté chronickým ochorením, je viac ako rozumné používať ortézy, bedrový pás a podložky na zmiernenie tlaku,“ odporúča ortopéd. Záhrada má byť predsa miestom na relax, nie na zničenie tela.

 

Kedy je čas na pauzu?

Je nám jasné, že človek sa niekedy ani pri najlepšej vôli a dôkladnej prevencii úrazu alebo bolesti nevyhne. No vtedy je naozaj najvyšší čas dať si pauzu.

„Základom je prerušenie fyzickej aktivity a aplikácia protizápalovej liečby. Tá má väčšinou aj kombinovaný analgetický účinok, napríklad ak je v kréme na svaly a kĺby použitá molekula aceklofenak. Ak bolesti po krátkej domácej liečbe, ktorá môže trvať od niekoľkých hodín do pár dní, neustupujú, odporúčam odborné vyšetrenie,“ radí ortopéd Vojtaššák.

 

Pomôže nám masáž?

Ak po prácach v záhrade bolí chrbtica, ortopéd veľmi neodporúča masáž, lepší je pokojový režim. „Pri akútnych bolestivých problémoch odporúčam skôr pokojový režim. Masáže sú vhodné pri chronických stavoch a po odbornom zhodnotení.“ Ani masáž ruky po záhradkárskych prácach, napríklad pri bolestiach karpálneho tunela, nie je správna.

„Mnoho ľudí trpí po práci v záhrade bolesťami karpálneho tunela. Aj tu odporúčam aplikovať krém s aceklofenakom a dopriať ruke niekoľkodňový pokojový režim. Viem, že len čo bolesti trochu ustúpia, hneď sa púšťame znovu do práce, ale tým zvyšujeme riziko, že sa zápal nevylieči, naopak, rozvinie sa a potom si v záhrade, takpovediac, neškrtneme celé týždne,“ uzatvára J. Vojtaššák.

 

Prvá pomoc pri zraneniach kože

(zdroj foto: istockphoto.com)
Drobné škrabance, štípance, spálenie od slnka a poranenia kože sú pri vonkajších prácach bežným javom. Veľmi dobre sa hoja napríklad gélom s beta glukánom. „Konkrétne beta-1,3/1,6-D-glucan svojím pôsobením na imunitné bunky kože podporuje regeneráciu pokožky a zároveň pozitívne pôsobí ako ochrana pred jej poškodením, takže sa dá používať aj preventívne,“ spresňuje odborník na beta glukány a imunitu Ing. Adrián Doboly z biotechnologickej spoločnosti Natures.

Čítali ste tento článok počas pauzičky medzi rýľovaním a sadením? Gratulujeme! No nie je nutné pustiť sa hneď a zaraz znovu do práce. Doprajte telu oddych. Záhrada je na to ako stvorená!

 Zdroj: Simona N.