Jarnú únavu zaženie aj zelený jačmeň

Únava, podráždenosť, stres, bolesť hlavy, kĺbov alebo svalov. Tiež vás trápi jarná únava? Nedostatok slnečných lúčov a nízke teploty majú na organizmus neblahý vplyv, ktorý spôsobuje, že sa necítime práve najlepšie. Jedna z dôležitých rád, ktorú si odnášajú, je obohaťte jedálny lístok o zelený jačmeň.

 

Skutočne môže zelený jačmeň pomôcť zahnať jarnú únavu?
Môže. Vďaka obsahu antioxidantov, minerálov (Mg, K, Ca, Fe, Mn a Zn), vitamínov (skupina B, C a E) kyseliny listovej a pantotenovej, betakaroténu, cholínu a enzýmov, podporuje imunitu organizmu, zdravia, telesnú kondíciu a telu dodáva potrebnú energiu, ktorej máme, zvlášť po poslednej zime, nedostatok.

Zelený jačmeň patrí medzi takzvané superpotraviny. Odporúčate ich aj v iných obdobiach počas roka?
Superpotraviny obsahujú kompletné spektrum minerálnych látok, vitamínov, enzýmov, aminokyselín, antioxidantov a bioflavonoidov. Navyše, vďaka ich prirodzenému pôvodu, v ideálnych pomeroch. Takže by mali byť súčasťou každodennej stravy.

Zelenému jačmeňu sú prisudzované mimoriadne účinky. V akých situáciách môže prospievať?
Je naozaj mnoho problémov, pri ktorých môže zelený jačmeň pomôcť. Vyberiem tie najčastejšie: ovplyvňuje hojenie rán, podporuje liečbu kožných ochorení, priaznivo ovplyvňuje krvný obraz a posilňuje imunitný systém. Taktiež spomaľuje bunečné starnutie a znižuje riziko rakovinového bujnenia. Ale konkrétnych stavov, pri ktorých môže pomôcť, je veľa.

A čo chudnutie? Môže pri ňom zelený jačmeň pomôcť?
Áno, jeho úloha je dôležitá. Podporuje trávenie a peristaltiku čriev. Pôsobí proti zápche. Má schopnosť zasýtiť aj prečistiť organizmus. Používa sa ako súčasť chudnúcich a čistiacich koktailov alebo ako samostatný nápoj.

Pomoc zeleného jačmeňa pri ťažkostiach je jasná. Ale čo, ak čloeka nič netrápi. Má zmysel zaradiť ho do jedálneho lístka?
Zdravie je to najcennejšie a mali by sme sa oň starať trvalo a nie iba pri ťažkostiach. Zelený jačmeň patrí k zdravému životnému štýlu, a preto ho odporúčam zaradiť do jedálnička natrvalo. Prispieva k udržaniu zdravia a podporuje prirodzený proces jeho obnovy. Je to skvelá prevencia civilizačných chorôb a podporuje imunitný systém.

Zrno jačmeňa je predovšetkým zdrojom sacharidov (78 – 84 %), v jačmeni sa nachádza 63 – 65 % škrobu (vo forme 20 – 25 % amylózy a 75 – 80 %  amylopektínu) a 10 – 14 % neškrobových polysacharidov. Obsah cukrov v sušine zrna dosahuje 2,5 %. Bielkoviny jačmeňa patria k biologicky menej hodnotným bielkovinám, čo vyplýva z toho, že väčší podiel bielkovín (70  -75 %) je tvorený z prolamínov a glutelínových frakcií, ktoré sú chudobné na lyzín. Obsah globulínu bohatého na lyzín tvorí iba 5 – 8 %. Veľmi významný je obsah vlákniny (na kg sušiny obsahuje 50 – 53 g) a z vitamínov najmä treba vyzdvihnúť obsah vitamínu E (27 až 41 mg.kg-1 sušiny). Zo skupiny vitamínov B je bohatý na niacin (B3- 58 až 69 mg.kg-1 sušiny) a na kyselinu pantoténovú (B5- 6,5 až 8,5 mg.kg-1 sušiny), ktorá  chráni najmä pred zápalmi kože,  zabraňuje šediveniu vlasov a takisto napomáha správnemu fungovaniu očí a pečene. Z minerálnych látok prevažuje najmä železo (91 mg.kg), zinok (29,28 mg.kg), mangán (19,86 mg.kg), fosfor (4,01 mg.kg) a draslík (5,50 mg.kg), ale sú zastúpené aj sodík, vápnik, horčík, meď,  síra, jód, chróm, selén a nikel. 

Autor: Andrea Devanová