Antónia Tkáčiková – boutique a marketing manager FREYWILLE

Luxusný výrobca tradičných viedenských šperkov a doplnkov je známy po celom svete. Spoločnosť založila v roku 1951 viedenská umelkyňa Michaela Frey, ktorá  tvorila predovšetkým ozdobné artefakty  a šperky zo smaltu, na ktoré ručne maľovala kvety či folklórne motívy.

Šperky a doplnky od nás ozdobia  a nesklamú

V roku 1970 začala jej spolupráca s Dr. Friedrichom Wille, ktorý o desať rokov – po jej smrti – prevzal vedenie firmy a vlastne spojením ich priezvísk vznikol súčasný názov. Jedna z predajní sa nachádza aj v Bratislave a nielen o značke sme si pohovorili s dámou, ktorá obchod otvárala a zotrvala v ňom dodnes – Antóniou  Tkáčikovou.

 

Ako dlho sa Bratislavčania už  môžu kochať značkou FREYWILLE?

Otvárali sme v decembri 2004, takže tento rok to bude deväť rokov. Stále sme na tom istom mieste na Panskej ulici č. 14, zmenili sme  pred dvoma rokmi len dizajn predajne, takže klienti nás nemusia hľadať (úsmev).

 

Ak by sa predsa len našiel niekto, kto o vašej značne číta prvý raz, predstavili by v stručnosti  ste čo všetko ponúkate?

Hlavné zameranie je na emailové šperky pre dámy – či už náramky, prívesky, prstienky, náušnice, ale aj doplnkové produkty ako šatky, šáliky. Samozrejme v našej predajni sú vítaní aj muži, pre ktorých máme kravaty, manžetové gombíky či opasky. Doménou sú však farebné emailové šperky, ktoré sú osadené do 18 -karátového  zlata, 24 -karátového pozlatenia, alebo potiahnutia Rhodion Paladiom. Dizajny sú inšpirované rôznymi umelcami ako Gustav Klimt, Claude Monet, Alfons Mucha, Hundertwasser ale i radosťami života, takže ponuka je naozaj veľmi pestrá a široká.

 

Odkiaľ pochádza, kde sa zrodila táto farebná krása?

Z Viedne, kde sa šperky začali vyrábať pred viac ako 60-timi rokmi. Michaela Frey, ktorá ako prvá začala vyrábať šperky  a používať emailovú techniku, už niekoľko rokov predtým vyrábala náramky a doplnkové vecičky ako sú krabičky na lieky, kefy na vlasy, no a v roku 1951 založila firmu. Pomaly sa začala venovať špeciálne len šperkom. Firma sídli stále na tom mieste, kde sa Michaela Frey narodila, vyrastala a mala svoju prvú dielnu.

 

Hovoríme viac – menej o šperkoch, ale  vo vitrínach vidieť  aj kabelky…

Áno, predávajú sa od minulých Vianoc, sú takou našou malou novinkou, ktorá zjednotí komplexný vzhľad dámy a dodá jej jednoliatosť v rámci šperkov a doplnkov. Kabelky sú z teľacej kože, ručne spracované a samozrejme zdobené emailom.

 

Kolekcie FREYWILLE sú nádherne farebné, akoby stvorené do zamračených jesenných dní. S čím novým  prichádzate práve túto jeseň?

Táto jeseň je obzvlášť bohatá, nakoľko prichádzame rovno so štyrmi kolekciami – Passionate Russia  – inšpirované ruskou kultúrou, históriou, mystickými rozprávkami. Pokojne môžeme povedať, že kolekcia vzdáva  hold obrovskej krajine s úžasnou históriou – neopakovateľná Kalinka, Matriošky, ktoré sú stále súčasťou výbavy hračiek našich detí, či kolekcia Labutie jazero. Už sme raz mali kolekciu, ktorá vyjadruje úctu kontinentu s názvom Spirit of Africa, ktorá sa teší veľkej pozornosti,  tak prečo nepokračovať, keď je skvelý zdroj inšpirácie?

 

Zvykli si slovenské dámy a v podstate aj páni na značku FREYWILLE?

Myslím, že veľmi. Samozrejme aj my sme začínali s obavami, pretože značka nebola známa na Slovensku, museli sme ju etablovať, ale dnes sa už teší veľkej obľube u oboch pohlaví.

 

Ktoré produkty máte vy osobne najradšej, čo najradšej nosíte z tejto značky?

Asi kolekciu Gustava Klimta, milujem náramky, som doslova náramkový tip a šatky. Som majiteľkou asi každej šatky, ktorú sme na predajni mali.

 

Keby ste mali nalákať nové klientky na produkty FREYWILLE, ako by ste postupovali?

Ťažko povedať, každá žena je iná,  každú oslovuje niečo iné, a každej pristane niečo iné, ale vyzdvihla by som práve pre nás tak typickú farebnosť, o ktorej sme hovorili, rovnako dizajn, ktorý má širokú škálu od decentnosti až po miernu vyzývavejšiu extravaganciu a možno by som vyzdvihla novú kolekciu, špeciálne Zlatú kalinku, ktorá je mne osobne veľmi blízka – kvety, folklórne motívy.. Treba sa prísť pozrieť.

 

Čo myslíte, čo inšpiruje dizajnérov hľadať motívy pre kolekcie napríklad u známeho Alfonsa Muchu alebo práve v Ruských dejinách, folklóre?

Nie je to celkom tak, že naši dizajnéri pracujú len na jednom motíve, prípadne čerpajú len z jednej témy. Skúšajú rôzne motívy, naraz majú rozpracovaných niekoľko tém, avšak nie každý návhr uzrie svetlo sveta. Viem, že bol aj pokus hľadať inšpiráciu v tvorbe Andyho Warhola ale nebolo to ono, hoci sa dva roky na tom pracovalo, nepresvedčilo nás to, že by práve toto malo ten pravý šmrnc. Ale napríklad autori secésnych motívov sú vždy vhodnou témou, taktiež radosti a krásy života, naši umelci sa pokúšajú tieto motívy zakomponovať do jednotlivých šperkov a poväčšine výsledok je unikátny. Secésnosť  je nadčasová, nikdy sa ľuďom nepreje.

 

Všetky produkty FREYWILLE pôsobia veľmi honosne, možno je to tým zlatom, ale napriek tomu  – sú nositeľné aj na všedný deň?

Určite áno, ale je treba dávať trochu pozor na email. Našim zákazníčkam hovoríme a oni to aj samy vedia, že všetko sú to veci, ktoré sa nemusia báť nosiť či vo sviatok alebo všedný deň. Samozrejme záleží aj od kolekcie, niektoré sú vysoko spoločenské, ale zakaždým nás ozdobia a nesklamú.