Zmena miesta doručenia balíčka

V predvianočnom čase sa nákupy na e-shopoch znásobujú. Tento záujem sa potom prejavuje aj na obsadenosti doručovacích miest, ktoré sú pre spotrebiteľov často pohodlnejším variantom ako čakanie na balík doma. Následne sa však môže stať, že doručovacia spoločnosť zistí, že je miesto doručenia preplnené (napríklad obsadené staršou zásielkou, ktorú si ale iný spotrebiteľ stále môže vyzdvihnúť) a je tak nútená uložiť balík inde. Môže si to doručovacia spoločnosť dovoliť a prípadne za akých podmienok? Aké práva majú v takom prípade spotrebitelia?

 

Zmena je život

Hoci si pri nákupe na e-shope môžete spravidla vybrať miesto doručenia, ktorých sú vo väčších mestách desiatky až stovky, nie vždy si môžete balík vyzdvihnúť na rovnakom mieste. Doručovacia spoločnosť sa totiž rozhodne balík doručiť na iné miesto. Tento postup je bežne stanovený v obchodných podmienkach spoločnosti, s ktorou (spravidla) predávajúci uzatvára zmluvu. Táto zmena by však nemala byť samovoľná a bezdôvodná.

„Typickým dôvodom na zmenu doručovacieho miesta uvedeným doručovateľom je obsadenie toho vybraného,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Pri naplnení podmienok je však taká zmena možná. „Okrem vyhradenia si tejto skutočnosti v zmluve je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo znamená nielen primeranú vzdialenosť, ale aj napríklad otváraciu dobu,“ upresňuje Hekšová.

Ak je teda balíček doručený do miesta s rovnakou otváracou dobou, ktoré je vzdialené pár desiatok metrov, je také doručenie spravidla v poriadku.

 

Nie je zmena ako zmena

Problém nastáva vo chvíli, keď nové miesto nie je podobné. Pokiaľ ide o rozdiel stoviek metrov či dokonca ide o kilometre, už možno jednoducho pochybovať o tom, že je miesto obdobné. Zložitejšie je to pri otváracej dobe. „Pokiaľ sa napríklad miesto doručenia zmení z úložného boxu, ktorý je prístupný nonstop na predajňu, ktorá má otvorené len počas pracovných dní od 8 do 14 hodín, je to spravidla pre spotrebiteľov veľmi obmedzujúce a rozdiel týchto miest je podstatný,“ uvádza Hekšová.

Ak ide však o dve predajne, ktorých otváracia doba sa líši o hodinu či dve, je už podstatnosť rozdielu sporná. Pre niektorých spotrebiteľov to totiž nehrá žiadnu úlohu a tovar si môžu vyzdvihnúť aj na novom mieste. Ak má však spotrebiteľ priestor na vyzdvihnutie balíka od 15:00 a pôvodné výdajné miesto zatvára o 16:00, zatiaľ čo nové o 14:00, je pre neho vyzdvihnutie prakticky nemožné.

 

Dohoda nad zlato

Táto fráza platí takmer vo všetkých oblastiach našich životov. Niektoré spoločnosti ponúkajú možnosť zmeny doručovacieho miesta vo chvíli, keď zistia, že to pôvodné je obsadené. Pre spoločnosti samotné je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité – zatiaľ čo niekedy si spotrebiteľ vyzdvihne balíček počas pár hodín, v iných prípadoch si môže balíček vyzdvihnúť až na konci úložnej doby, ktorá môže byť niekoľko dní. Spotrebiteľ má potom v týchto spoločnostiach v takom prípade možnosť vybrať si náhradné miesto, ktoré mu bude najviac vyhovovať. Nemusí ísť teda o podobné, ale vo výsledku môže byť spotrebiteľ spokojnejší, než keby mu nové miesto vybrala spoločnosť napríklad podľa automatického systému. Nie všetky spoločnosti však túto možnosť ponúkajú a nie vždy je v okolí dostatok alternatívnych miest.

Zdroj: Silvia Č