Prechod dieťaťa z domáceho prostredia do predškolského zariadenia je zásadný krok nielen v živote dieťaťa, ale aj rodičov. V tomto prípade platí priama úmera – šťastné dieťa rovná sa spokojný rodič. Ako vybrať najlepšiu škôlku alebo jasle pre svoje ratolesti, radí Gabriela Mattošová, zástupkyňa zriaďovateľa Bystrej škôlky v Slnečniciach v bratislavskej Petržalke. Slnečnice z dielne developera CRESCO REAL ESTATE sú najväčším rezidenčným projektom na Slovensku. V štvrti bude po jej dokončení bývať vyše 21-tisíc ľudí.
Rady, ako najlepšie vybrať škôlku alebo jasle:
Vzdialenosť od domu a otváracie hodiny:
Je pohodlné, ak sa škôlka alebo jasle nachádzajú v blízkosti vášho domova. Nie je nič horšie pre vás a najmä vaše dieťa ako uponáhľaný štart do nového dňa. Výhodná dostupnosť eliminuje ranný stres zo vstávania a cestovania v dopravnej špičke na minimum. Možno sa zhonu nevyhnete po práci pri vyzdvihovaní dieťaťa, no určite volíte menšie zlo. Navyše dnes už nie je problém nájsť škôlku, ktorá zohľadňuje pracovný čas rodičov. „Bývame v mestskej časti Rusovce a výhodná dostupnosť bola v našom prípade pri výbere jaslí veľmi dôležitá,“ hovorí mamička Zuzana Májeková, ktorej obe dcéry navštevujú jasle a škôlku Bystrá škôlka v Slnečniciach v bratislavskej Petržalke, ktoré sú v blízkosti Jaroviec.
Učiteľky a ich prístup:
Najlepšie vám pomôžu referencie – pýtajte sa na skúsenosti iných mamičiek, ako v danej škôlke pristupujú k rozvoju detí. Dobrá učiteľka, pri ktorej je dieťa spokojné a šťastné, je fenomén, ktorý najviac ovplyvňuje samotný výber. Deti by mali mať učiteľky rady, ich prístup by mal byť priateľský a zároveň kreatívny. Učiteľky by mali vedieť deti zaujať a zároveň ich aj niečo naučiť. „Keďže pracujeme s deťmi v najdôležitejšom vývojovom období, keď sa formuje ich osobnosť, je pre nás absolútna priorita výber pedagógov. Naši učitelia sú akísi sprievodcovia, partneri. Okrem potrebného odborného vzdelania ich musí práca napĺňať. Osobná potreba učiteľa odovzdávať deťom základné vedomosti a zručnosti na dennej báze by mala byť pre každého učiteľa prirodzená. Sprevádzať dieťa na ceste k sebapoznaniu, rešpektu voči sebe aj ostatným, osobnostnému rozvoju by malo byť pre učiteľa základným pilierom jeho vlastných hodnôt,“ hovorí Gabriela Mattošová, zástupkyňa zriaďovateľa Bystrej škôlky.
Vzdelávacie aktivity a jazyky:
Dnes už máloktorý rodič vníma škôlku iba ako detský kútik. Nároky rodičov stúpajú – snažia sa vybrať pre svoju ratolesť zariadenie, ktoré ponúka rozmanité možnosti na to, aby sa niečo naučilo a zároveň primerane veku dobre pripravilo na ďalší proces vzdelávania v škole. Vyhľadávané sú nové trendy vo vzdelávaní. Napríklad Bystrá škôlka využíva Montessori spôsob edukácie: „Každá aktivita s deťmi má, v závislosti od ich senzitívneho obdobia, vzdelávací charakter. Či už ide manuálne, pohybové zručnosti alebo o oslavu narodenín. Výučba angličtiny je nastavená prirodzenou formou a tou je celodenná komunikácia aj v anglickom jazyku. Jeden z troch učiteľov v triede je native speaker alebo anglicky hovoriaci pedagóg, ktorý sa rozpráva s deťmi len po anglicky. Okrem toho môžu deti absolvovať gymnastiku, pečenie, keramiku, latinskoamerické tance, ľudové tance, plávanie či korčuľovanie,“ dodáva Gabriela Mattošová zo škôlky.
Prostredie a vybavenie škôlky:
Najmä pre mestské deti je veľkým benefitom, ak môžu tráviť čas vonku nielen na dvore s ihriskom, ale mať aj kontakt s prírodou. Napríklad detičky z Bystrej škôlky chodia na prechádzky na blízku hrádzu, ktorú vyhľadávajú Bratislavčania na relax ako prechádzky, bicyklovanie či inline korčuľovanie.
Strava:
Príprava jedál v predškolských zariadeniach podlieha na Slovensku síce nutričným normám rezortu školstva, no veľa závisí od šikovnosti kuchárok, či ich receptúry budú vyhovovať chutiam malých konzumentov. Variť zdravo sa nie vždy rovná chutným pokrmom. Pýtajte sa mamičiek, či musia ich ratolesti do jedla nútiť alebo samy vracajú prázdne taniere: „Výber dodávateľa stravy prešiel najprísnejšími kritériami kvality. Pre všetky Bystré škôlky dodáva celodennú, vždy čerstvo pripravenú stravu zariadenie spoločného stravovania detí a mládeže Zdravý dom, ktorý je partner osvetového projektu Čo jedia zdravé deti. Recepty z vysoko kvalitných potravín sú ladené sezónne a lokálne. Nepoužívame polotovary, živočíšne produkty sú z voľných chovov, v každom jedle je zelenina. Ponuka zahŕňa aj ľahké dietetické formy – bez lepku alebo bez mliečnej bielkoviny,“ vysvetľuje Gabriela Mattošová z Bystrej škôlky.
„Oceňujem, že v jedálnom lístku prevládajú ryby, teľacie mäso a morčacina. Moje dcérky si nevedia vynachváliť chutné raňajkové kaše,“ dopĺňa spokojná mamička.
Zdroj: Petra M.