Kuchyňa

Varte si hravo a zdravo!

Zdravé stravovanie veľa z nás stále považuje za nie veľmi chutné. Opak je však pravdou! Že neviete, ako na to? Nechajte sa inšpirovať nsledujúcimi receptami a varte hravo, zdravo a chutne, využívajte aj menej známe suroviny ako tahini, cícer či kuskus.

Zdravé suroviny, výrobky pre makrobiotický, vegetariánsky, diabetický či bezlepkový jedálny lístok, biopotraviny a mnoho iného si veľmi jednoduchým spôsobom kúpite či už cez internet alebo v predajniach so zdravými produktami.


Zdravé a ľahké recepty
Zdravie je to najdôležitejšie, čo máme. Znie to ako klišé, ale je to naozaj tak. Ku každému z nás sa už nejaká tá rada, ako sa o svoje zdravie starať, určite dostala. Ak ste sa v záplave informácií stratili, pamätajte si 3 pravidlá – pohyb, dostatok oddychu a spánku a vyvážená strava sú presne to, čo prispieva k našej vitalite a duševnej pohode.

Hummus s rímskou rascou
Hummus je arabská špecialita, ktorej základom je sezamové maslo a cícer. Tajomstvom tejto nátierky je správne a dobré ochutenie. Cícer je bohatý na vápnik, železo, vlákninu a má aj afrodiziakálne účinky.

Prísady:

·         200 g cíceru – hrachu rímskeho

·         4 – 5 lyžíc tahini – sezamového masla

·         2 – 3 strúčiky cesnaku

·         1/2 citróna

·         štipka himalájskej soli

·         1 dcl olivového oleja

·         rímska rasca na ozdobenie

·         petržlenová vňať na ozdobenie

Postup:

1.    Cícer namočíme deň vopred. Po 12 hodinách zlejeme a zalejeme novou vodou. O ďalších 12 hodín cícer povaríme, scedíme (vodu si odložíme) a dáme do mixéra. Rozmixujeme a pridáme tahini. Zriedime vývarom z cíceru.

2.    Odšťavíme citrón a pridáme spolu s pretlačeným cesnakom do rozmixovanej zmesi. Všetko zmiešame a dochutíme soľou.

3.    Hummus dáme do servírovacieho taniera, pekne rozotrieme lyžicou, polejeme extra panenským olivovým olejom a posypeme rímskou rascou a petržlenovou vňaťou.

Polievka zo žltého poleného hrachu
Veľmi jednoduchá a chutná polievka z lúpaného žltého hrachu. Hrach patrí medzi strukoviny s vysokým obsahom bielkovín. Je zdrojom vitamínov skupiny B, provitamínu karotén, fosforu či draslíka.

Prísady:

·         250 g žltého poleného hrachu

·         1 cibuľa

·         2 strúčiky cesnaku

·         himalájska soľ

·         majorán

·         čierne mleté korenie

·        kurkuma na dofarbenie

·         slnečnicový olej (www.berkana.sk/bio-olej-slnecnicovy.html)

Postup:

1.    Cibuľku nakrájame nadrobno a opražíme na kvapke oleja.

2.    Cesnak nakrájame na plátky a pridáme k restovanej cibuľke.

3.    Keď má cibuľka sklovitú farbu, nasypeme hrach a zalejeme vodou. Varíme, kým sa hrach nerozvarí na kašu. Pravidelne premiešame.

4.    Dochutíme soľou, čiernym korením, majoránom a servírujeme.

Kuskus s fazuľkami Adzuki
Chutné a ľahké jedlo plné zeleninky. Fazuľky Adzuki pomáhajú pri tráviacich ťažkostiach a posilňujú imunitný systém. Zaujímavosťou je, že kuskus je síce cestovina, ale nevarí sa – iba sa zalieva horúcou vodou.

Prísady:

·         200 g celozrnného kuskusu

·         200 g fazule Adzuki

·         1 cibuľa

·         1/2 lyžičky pálivej mletej papriky

·         1/2 lyžičky čierneho korenia

·         1/2 lyžičky himalájskej soli

·         250 g paradajkového pretlaku

·         2 – 3 cukety

·         3 – 4 mrkvy

·         1 paprika

Postup:

1.    Kuskus dáme do misky a zalejeme vriacou vodou v pomere 1:2. Prikryjeme tanierom.

2.    Fazuľku zalejeme v hrnci vodou a necháme variť domäkka.

3.    Cibuľku si nakrájame nadrobno a zľahka opražíme na olivovom oleji.

4.    Zeleninu si nakrájame na približne rovnaké kúsky.

5.    K cibuľke pridáme soľ, korenie, červenú papriku, zalejeme pretlakom a povaríme 2 minúty. Pridáme zvyšnú zeleninu, podlejeme vodou a necháme dusiť domäkka.

6.    Keď zelenina zmäkne, primiešame fazuľku, kuskus a servírujeme.

Pšenový koláč
Pšeno je proso bez semenných šupiek. Obsahuje vysoký podiel bielkovín, tiež množstvo vitamínov a minerálov. Je účinný proti depresiám, podporuje imunitu a prečisťuje organizmus.

Prísady:

·         280 g BIO pšena

·         400 ml vody

·         600 ml sójového mlieka

·         4 ks BIO vajcia (použijeme oddelené bielka a žĺtka)

·         12 lyžíc javorového sirupu

·         240 g ovocno – semienkového mixu: hrozienka, brusnice, slnečnica, tekvica… (www.berkana.sk)

·         250 g kyslej smotany na dozdobenie

Postup:

1.    Pšeno vysypeme do hrnca, sparíme horúcou vodou a zlejeme. Opakujeme 2x. K sparenému pšenu prilejeme vodu a sójové mlieko. Privedieme do varu, pridáme štipku soli a na miernom ohni varíme pod pokrievkou za občasného miešania cca 10 minút domäkka. Necháme 5 – 10 minút „dôjsť“.

2.    Po vychladnutí vmiešame sušené ovocie, semienka a jadierka, javorový sirup a žĺtky. Na záver jemne vmiešame sneh z bielok.

3.    Vložíme do vymastenej (olejom alebo maslom) a vysypanej (strúhankou) tortovej formy. Pečieme cca 25 – 30 minút vo vyhriatej rúre na 200 stupňov dozlatista.

4.    Podávame dozdobené kyslou smotanou a preliate javorovým sirupom.

Viac informácií na www.hravozdravo.sk

To Top