Spotrebitelia milujú svojich blízkych, obchodníci milujú svätého Valentína

Blíži sa sviatok svätého Valentína. Tento sviatok lásky a náklonnosti, pôvodom z anglosaských krajín, sa u nás oslavuje v čoraz väčšej miere. Vo februári tak spozorneli nielen ľudia hľadajúci romantického partnera alebo tí už zadaní, ale v pozore sú tiež obchodníci a rozliční podvodníci, ktorí využívajú veľkú komerčnú povahu tohto sviatku, rovnako tak aj emocionálnu zraniteľnosť niektorých ľudí. Akým rizikám spotrebitelia v tomto období čelia?

 

Láska na predaj

Spomínaní obchodníci využívajú blížiaci sa sviatok na predstavovanie rozmanitých sezónnych ponúk a výrobkov. Bežne ide napríklad o predaj tovaru prebaleného doružova alebo limitovanej edície potravín so špeciálnou príchuťou. Prvým sa snažia zvýšiť zisk z predaja tým, že mieria na city spotrebiteľov alebo môžu dokonca až zneužívať ich zraniteľnosť. Časovo aj množstevne obmedzené ponuky zase majú u spotrebiteľa vyvolať syndróm FOMO, teda strach zo zmeškania, čím spotrebiteľov tlačia, aby zakúpili predmety, ktoré obvykle nekupujú.

Okolo sviatku svätého Valentína tiež platí, že pri objednávaní tovaru cez internet je nutné si vopred overiť dôveryhodnosť vybraného e-shopu. Najlepšie tak možno urobiť cez rôzne recenzné weby, ktoré zhromažďujú recenzie na iných obchodníkov, sami však tovar nepredávajú. „Naopak, je potrebné pristupovať ostražite k informáciám, recenziám a ohlasom, ktoré má obchodník na vlastnej stránke, pretože nad takýmito informáciami má úplnú kontrolu a nemožno tak zaručiť ich pravdivosť,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Alternatívne je možné zistiť, či je daný e-shop evidovaný v zozname rizikových e-shopov, ktorý vedie Slovenská obchodná inšpekcia. V prípade internetových obchodov, ktoré pôsobia súčasne v Českej republike, je možné si skontrolovať sťažnosti a prístup konkrétneho obchodníka k ich riešeniu na webe VašeStížnosti.cz. Tým sa dá predísť problémom zo strany predajcu, ako sú napríklad problémy pri reklamácii, nevrátenie peňazí po odstúpení od zmluvy alebo nedoručený tovar.

 

Manipulatívny (zmluvný) partner

Zraniteľnosť spotrebiteľov nevyužívajú iba obchodníci, ale aj prevádzkovatelia zoznamiek. Niektoré online zoznamky spotrebiteľov nalákajú na výhodný poplatok, za ktorý je možné službu mesiac využívať. Nedostatočne však spotrebiteľov informujú o tom, že sa podľa ich obchodných podmienok zmluva automaticky predlžuje na ďalšie mesiace, ktoré však už stoja aj niekoľkonásobne viac. Peniaze účtujú za niekoľko nasledujúcich mesiacov a čiastku neskôr často postúpia inkasným spoločnostiam.

Na citovú stránku spotrebiteľov hrajú aj niektoré marketingové oznámenia, ktoré žiadajú spotrebiteľov o finančný príspevok či asistenciu. Niekedy môže ísť napríklad o zástupcu charity vyberajúcej peniaze na pomoc znevýhodneným osobám. „Pokiaľ vás niekto taký kontaktuje, odporúčame najskôr dôkladne overiť, či ide naozaj o zástupcu charity alebo iného subjektu, a potom sa presvedčiť, či je tento subjekt dôveryhodný,“ dodáva Eduarda Hekšová.

Evergreenom sociálnych sietí sú potom správy od rôznych užívateľov, ktorí typicky tvrdia, že sú americký vojak, nigérijský princ alebo ľubovoľná celebrita a potrebujú naliehavo zaslať peniaze, pretože sa údajne ocitli v zlej situácii. Tieto správy sú s najväčšou pravdepodobnosťou podvody, pretože okrem toho, že sú nepravdepodobné, často ani nemožno dôveryhodne overiť ich pravdivosť. Nedávno zaznamenali v organizácii dTest tiež podobnú situáciu, keď volajúcej na českú právnu poradňu prišla správa od príbuznej, v ktorej žiadala finančnú pomoc. Išlo však o zneužitý účet, príbuzná správy sama nepísala. Preto aj tieto situácie odporúčame overovať, stačí aj jednoduchým telefonátom.

„Ak ste naleteli, nie je potrebné sa hanbiť,“ upozorňuje Hekšová a dodáva: „Schémy obchodníkov sú stále premyslenejšie. V prípade problému je dôležité začať ho bezodkladne riešiť a predísť tak horším následkom.“

Zdroj: Michaela B.