Seniori v dobe modernej!

Každý rok prináša štatistiky o tom, koľko ľudí sa narodilo a koľko už ten ďalší rok nebude medzi nami. Choroba, úraz alebo jednoducho vysoký vek môžu byť príčinou toho, že je potrebná pomoc, len o nej treba vedieť a predísť tak mnohým nepríjemnostiam.

 

Poniektorí seniori počas pandémie ostali úplne odkázaní na seba, a preto aj v novoročnom  príhovore prezidentky zaznelo, aby sme viac vnímali ľudsky potreby iných, či už ide o seniorov, deti či zdravotne znevýhodnených. No ako im vieme v dobe modernej  pomôcť?

SOS gombík môže zachrániť život
V roku 2021 využili SOS gombík službu seniori či zdravotne znevýhodnení viac ako 1000-krát, konkrétne 1009-krát. A o čom vlastne táto služba je? Ide v prvom rade o náramok či prívesok, kde je umiestnené tlačidlo tiesňového volania a tým pádom je ľahko prenosný. Je odolný  voči vode a vlhkosti, čo umožňuje mať ho na dosah napríklad aj pri sprchovaní. Pevná základňa, ktorá je v domácnosti strategicky umiestnená, zabezpečuje telefonické spojenie s dispečingom po stlačení SOS tlačidla.

Minulý rok vyzval Trnavský samosprávny kraj aj ostatné kraje, aby sa zapojili a pomohli tak seniorom. Preto aj vyššie spomínané číslo zohľadňujú celé obdobie poskytovania tejto služby Trnavským samosprávnym krajom, teda za obdobie od septembra 2020, je ešte o čosi vyššie, a to 1041.  „Služba domáceho tiesňového volania 24/7 umožňuje klientom zavolať pomoc. Vyškolený personál dispečingu následne situáciu vyhodnotí a skoordinuje ďalší postup. Medzi alternatívy riešenia patrí konzultácia s lekárom alebo privolanie pomoci”, hovorí trnavský župan Jozef Viskupič.

K 31.12.2021 TTSK poskytla službu SOS gombík celkovo 200 klientom.Spätná väzba je naozaj pozitívna. Výborné ohlasy máme tak od samotných klientov, ako i ich blízkych, ktorí pozitívne hodnotia najmä pocit istoty, že je o ich blízkych postarané a sú v bezpečí aj v čase, kedy s ohľadom napríklad na ich pracovné, ale i aktuálne pandemické opatrenia nemôžu so svojimi blízkymi tráviť toľko času, koľko by chceli. Napokon, potvrdzujú to i čísla. 131-krát bola z našej strany privolaná ku klientom kontaktná osoba a až 28-krát aj záchranná zložka, ktorá poskytla klientom pomoc v núdzi. Môžeme teda konštatovať, že služba naozaj pomáha a je aktívne využívaná”, uzatvára koordinátorka projektu Lucia Vadovičová, ktorú je v prípade záujmu o službu možné kontaktovať na 0911 265 909 alebo vadovicova.lucia@kira.sk

Zdroj: Dominika K.