Polovica Slovákov sa pri nakupovaní nechá zlákať online reklamami

Máte v pláne využiť lákavé zľavy, ktoré obchodníci ponúkajú počas Black Friday? Ako ukázal prieskum značky Gambrinus, ktorá vo svojich kampaniach pripíja na zdravý rozum, Slováci často podľahnú pútavej online reklame a  nakupujú v e-shopoch bezhlavo. Gambrinus preto apeluje, aby ste pri výpredajoch nestrácali zdravý rozum, a peniaze radšej investovali do posedenia s priateľmi, napríklad pri dobrom pivku.

 Slováci priznali, že reklama na internete ich vie naozaj opantať. Až polovica našincov totiž po zahliadnutí reklamy automaticky kliká na e-shop a prezerá si produkty vo výpredaji. Takéto reklamy potom spôsobujú, že nakupujeme to, čo sme ani nemali v pláne. Ako vyplynulo z prieskumu, viac ako ¾ Slovákov priznali, že nakupujú veci, ktoré nie sú nevyhnutné alebo ich nepotrebujú.

S Black Friday prichádzajú aj finty predajcov
Online obchodníci majú plno trikov, ako zaútočiť na zmysly a ľudí nenápadne priviesť k nákupu. Typickým príkladom sú rôzne výhodné ponuky ako 3 + 1 zdarma. Často ide o tovar, ktorého sa obchody potrebujú zbaviť. Dôležité je si sumu prepočítať, pretože cena za kus môže byť v končenom dôsledku vyššia ako cena zľaveného tovaru.

Okienko s nápisom „posledný kus“ tiež nemusí byť pravdivé. Ako tvrdí odborník, podobne ako pri odpočítavaní trvania zľavy, ide skôr o psychologický ťah, ktorý vás donúti rýchlo nakúpiť, a preto treba dať na zdravý rozum. Ľudia by si mali dávať väčší pozor na to, čo prijímajú vo forme audiovizuálnych správ z okolia. To, aké informácie prijímame, totiž významne ovplyvňuje náš štýl myslenia, rozhodovacie procesy a činnosti a tie vo finále ovplyvňujú výsledky, ktoré dosahujeme,“ vysvetľuje psychológ Robert Krause.

Pri online kúpe elektroniky zase čaká na ľudí široká paleta doplnkových služieb. Medzi nimi sú rôzne poistenia, pripoistenia či predĺžená záruka. Poistenie síce ochráni prístroje proti všetkým nebezpečenstvám, ale v závere je tovar ešte drahší, ako ste prvotne čakali.

Pozor na výčitky svedomia
Ako ukázal prieskum, žmýkanie peňaženiek počas výpredajov môže mať rôzne psychologické dôvody. Až polovica ľudí totiž priznala, že si nákupmi často kompenzujú svoje komplexy či deficity. Dve tretiny žien potom trápia výčitky svedomia. Tie neobchádzajú ani mužov – po nákupoch zvykne zalamovať rukami zhruba polovica z nich. „Slováci by mali viac investovať do seba a tráviť oveľa viac času s priateľmi. Ak máte počas Black Friday nutkavú potrebu nakupovať, zamyslite sa, či danú vec skutočne potrebujete, alebo je za tým iná, vnútorná potreba, ktorú by ste vedeli vyriešiť aj príjemnejšie, napríklad posedením s priateľmi pri pivku,“ hovorí Mária Dzureková, brand manažérka značky Gambrinus.

Uznanie sa nedá dosiahnuť cez nákup
Tiež však platí, že sa ľudia svojimi nákupmi potrebujú pochváliť. Väčšina sa delí o radosť z nového oblečenia či elektroniky so svojimi priateľmi.Ocenenie a uznanie je pre každého z nás dôležité. Nie vždy ich však dosiahneme cez nákup oblečenia,“ tvrdí psychológ.

Viac ako tretina ľudí priznáva, že nakupovanie je pre nich relax a doslova pri ňom „vypúšťajú paru“. Aj v tomto prípade odborník odporúča, aby sa nakupujúci riadili zdravým rozumom. Ten si môžu uplatniť v špeciálnom e-shope www.gambrinus.blackfriday, kde paradoxne nie je čo kúpiť, no dokonale vystihuje tento nákupný ošiaľ. Podpivník ku každej objednávke, poistenie proti rozliatiu piva či pripoistenie v prípade pádu peny dokonale charakterizujú absurdné garancie, na ktoré rôzni obchodníci lákajú. Výhra pre tých, ktorí sa nenechajú opantať zľavami, ale radšej pozvú svojich priateľov cez stránku www.gambrinus.blackfriday na pivo, bude výlet do Plzne spojený s prehliadkou pivovaru a ochutnávkou piva Gambrinus či kýbeľ zdravého rozumu.

Prieskum realizovala agentúra MNFORCE na vzorke 1000 respondentov.

Zdroj: Natália M.