Môže byť fast fashion dlhodobo udržateľná?

Môže byť fast fashion dlhodobo udržateľná?

Nie je to tak dávno, čo jeden z najväčších odevných molochov masívne propagoval svoju udržateľnú kolekciu. Kúsky vyrobené prevažne z recyklovateľných a prírodných materiálov. Je v tom, ale háčik. Byť eko je jednoducho trend. A aby sa točil biznis, trendy treba jednoducho nasledovať.

 

Marketing alebo?
Po vydaní a prome spomínanej kolekcie sa na Instagrame strhla doslova búrka. Mnohí influenceri poukazovali na to, že ide len o dobre a prešpekulovane nastavený marketing, iný zas argumentovali tým, že keď neprší aspoň kvapká. Je pravda, že pokiaľ reťazce tých najväčších značiek neprestanú chrliť nové kolekcie každé dva týždne, veru nepomôže nám ani, že šaty vyrábajú z ananásových šupiek. Menej je viac! Platí to ešte o čosi naliehavejšie ako kedykoľvek predtým.

 

Kto vyrába moje oblečenie?
Ďalšia relatívne masívna kampaň sa spustila s banermi s otázkou Who made my clothes? Teda, kto vyrába moje oblečenie. Mala byť propagáciou poctivých slovenských značiek, ktoré sú transparentné a šijú ich buď sami majitelia alebo kvalitne zaplatení ľudia. A to je ďalší kameň úrazu.

Pri veľkých reťazcoch nejde len o to, že vyrábajú tony oblečenia, často z nekvalitných materiálov, ale aby mohli výrobné ceny tlačiť čo najnižšie a zisky pochopiteľne čo najvyššie, šijú v katastrofálnych podmienkach ľudia v Číne či Indii. Často aj samotné deti.

 

Je to iba na nás
Tak ako všetko na svete aj to, kam a ako sa pohne módny priemysel je len a len na nás. Ak budeme menej kupovať- bude sa menej vyrábať, ak budeme uprednostňovať iné zdroje ako fast fashion, budú sa musieť nad sebou zamyslieť.

 

Zdroj: AVE
Foto: instagram, pinterest