Je antioxidantom, zlepšuje náladu, dokonca sa považuje za afrodiziakum.

Sezóna špargle je v plnom prúde, preto je teraz ideálny čas, aby ste zaradili túto krásku do vašich jedálničkov. Ide o veľmi starý druh zeleniny, ktorý pestovali už starí Rimania a Gréci. Išlo však o pokrm pre bohatých. Dnes už je aj vďaka pestovaniu u nás dostupnejšia a mnohí odborníci jej konzumáciu veľmi odporúčajú pre jej liečivé účinky na ľudský organizmus.

 

Testosterón, libido, afrodiziakum

Špargľa má množstvo liečivých účinkov na ľudský organizmus, dokonca je dlhé roky považovaná aj za účinné afrodiziakum. Obsahuje zmes živín, ktoré čistia močové cesty, zvyšujú energiu a pomáhajú neutralizovať amoniak v tele, ktorý môže spôsobovať sexuálny nezáujem. Vďaka vysokému obsahu draslíka, kyseliny listovej a vitamínu E konzumácia špargle pomáha zároveň produkcii testosterónu. Ak vás zaujímajú výhody špargle pre mužov, budete možno prekvapení. Špargľa môže byť výborným pomocníkom v intímnom živote, nakoľko posilňuje libido.

 

Zelený, žltý či fialový lekár

Ďalšou prednosťou špargle je, že znižuje cholesterol, riziko srdečného zlyhania, podporuje trávenie a imunitný systém. Pomáha udržať zdravé cievy, zlepšuje zásobovanie mozgu a ďalších orgánov kyslíkom, stimuluje tvorbu krvi. Zároveň upravuje hladinu cukru v krvi a má veľmi priaznivý vplyv na funkciu obličiek, močového mechúra, močových ciest, ale aj na prostatu. Značný obsah vlákniny podporuje činnosť čriev, prospieva zažívaniu a pôsobí preventívne proti rakovine hrubého čreva.

 

Blahodarné účinky špargle počas diéty

Špargľa je výživná a veľmi chutná zelenina, ktorú si môžete bez obáv dopriať každý deň. Je totiž nielen výbornou kulinárskou delikatesou, ale aj lekárom. Posilňuje imunitný systém, pomáha pri chudnutí a pri pálení záhy. Zároveň podporuje zdravé trávenie. Môžete ju nájsť v obchodoch takmer celý rok, ale tá pravá špargľová sezóna trvá len veľmi krátky čas. Špargľa je tzv. jarnou zeleninou a v závislosti na počasia trvá sezóna špargle približne od konca apríla do júna. V tom čase má najväčšiu silu a pochutíte si na nej najviac. Zelenú a bielu špargľu pozná snáď každý. Existuje však aj fialová špargľa. Rôzne farby sú spôsobené rôznym typom pestovania. Biela sa mesiac pred zberom zahalí zeminou alebo čiernou fóliou do tmy. Zelená a fialová majú naopak radi dostatok svetla. Napríklad 100 g špargle obsahuje len 20 kalórií. Ďalším benefitom je to, že zabraňuje zadržiavaniu vody v tele. Napriek jej pozitívnym účinkom však nemožno špargľu odporučiť úplne každému. Pri jej konzumácii vzniká v tele veľké množstvo kyseliny močovej, čo je zlá správa pre toho, kto trpí tzv. chorobou kráľov alebo inak povedané dnou. Títo ľudia by mali špargľu radšej úplne vynechať,“ hovorí výživová špecialistka značky KetoMix,  Monika Rychlovská Tělupilová.

 

Zopár bodov, prečo zaradiť špargľu do jedálnička

  1. Špargľa je výborným pomocníkom počas diéty – má veľmi málo tuku a kalórií, takže sa výborne hodí pre toho, kto chce schudnúť. Okrem toho obsahuje vlákninu, ktorá má pri redukcii váhy dôležitú rolu. Vláknina v žalúdku napučí, spomaľuje jeho vyprázdňovanie, čím sa predlžuje pocit sýtosti. Je napríklad aj ideálnou súčasťou jedálnička počas keto diéty, pretože patrí medzi zeleninu s nízkym obsahom sacharidov.
  2. Špargľa je plná dôležitých vitamínov
  3. Špargľa pomáha pri „opici“ – ak máte ráno po prehýrenej noci chuť na nejaké nezdravé raňajky, vyskúšajte si ich obohatiť o pár stoniek špargle. Existujú dôkazy o tom, že minerálne látky a aminokyseliny v špargli pomáhajú stimulovať enzýmy odbúravajúce alkohol. Môže to pozitívne ovplyvniť inak nepríjemnú opicu.
  4. Podporuje zdravé trávenie
  5. Je bohatá na kyselinu listovú
  6. Dokáže skrotiť krvný tlak

 

Špargľové tagliatelle

Špargľa je výborná v kombinácii s bezsacharidovými cestovinami z konjaku. S nimi v okamihu vykúzlite zdravé jedlo s minimálnym množstvom sacharidov. Môžete si ho dopriať už od 1. fázy diéty KetoMix.

Čo budete potrebovať na 1 porciu:

  • 1 porciu konjakových tagliatelle,
  • 150 g zelenej špargle,
  • 20 g cibule,
  • 1 strúčik cesnaku,
  • zeleninový vývar,
  • nízkotučný tvaroh,
  • repkový olej,
  • citrón,
  • soľ, čierne korenie.

Postup
Stonky špargle umyte a potom z každej odrežte drevnatú časť. Takto pripravenú špargľu nakrájajte na silnejšie kolieska a spolu s nadrobno nakrájanou cibuľou a cesnakom orestujte na panvici na 1 lyžici repkového oleja. Podlejte troškou vývaru a pár minút duste. Zjemnite omáčku lyžicou tvarohu a dochuťte citrónovou šťavou, soľou a korením. Konjakové tagliatelle vyberte z obalu, prepláchnite pod tečúcou vodou, aby ste ich zbavili typickej arómy. Následne pridajte do omáčky. Zľahka prehrejte a môžete servírovať.

 

Špargľa v cestíčku z proteínovej omelety

Špargľa v cestíčku sa jednoducho pripravuje a výborne sa hodí ako hlavný chod alebo chutná desiata. Doplňte toto jedlo niektorým z nízkokalorických dresingov a môžete si na ňom bez výčitiek pochutnávať  už od 1. fázy KetoMix diéty.

Čo budete potrebovať na 1 porciu:

Postup
Zmes na omeletu, vodu a bielok vyšľahajte mixérom do peny. Ak bude zmes príliš hustá, pridajte ešte trošku vody. Stonky špargle očistite a odkrojte drevnaté časti. Na panvici zohrejte olej, jednotlivé stonky špargle obaľte v pripravenom cestíčku a smažte dozlata. Prebytočný tuk nechajte okvapkať na papierových obrúskoch. Podávajte s obľúbeným nízkokalorickým dresingom.

Zdroj: Nikol M.