Jan Mühlfeit prichádza s knihou o odomykaní detského potenciálu

Po úspešnej knihe Pozitívní leader, ktorá sa stala bestsellerom na celom svete prichádza prednášateľ, kouč, spisovateľ  Jan Mühlfeit s novinkou – Odemykání dětského potenciálu, ktorú mu v Bratislave do života uviedol Jozef Banáš, jedinou vetou – „Želám ti, aby sa kniha predávala tak ako moje“.  

Ako vznikla myšlienka ponúknuť na trh knihu o odomykaní detského potenciálu?
Vznikla na základe kurzu, ktorý učím s Katkou Novotnou, ktorý spoločne robíme v Česku, na Slovensku, ale aj vo Veľkej Británii. Katka prepísala moje prednášky o odomykaní ľudského potenciálu pre deti a rodičov. Keď sme to začali učiť, zrodila sa myšlienka, že to prevedieme do knižnej formy, aby sa to dostalo k širšej komunite ľudí. Kniha je o tom, aby sa dieťa pomocou rodičov spoznalo, aby získalo sebadôveru, tým pádom získa sebauznanie a  dostane sa do stavu, kedy objaví v sebe na čo má talent, v čom je dobré a tomu sa bude venovať a bude v tom úspešné a šťastné. Kniha vznikla pomerne rýchlo, pretože máme s tým skúsenosti, našimi kurzami prešlo okolo dva a pol tisíc detí. Čo ma teší je, že o knihu je veľký záujem a dostala sa hneď po svojom vyjdení medzi najpredávanejšie knihy všeobecne.

Podľa toho, čo hovoríte nie je celkom pravda, že rodičia dajú deťom telefóny, tablety, počítače, hrajte sa a nech majú pokoj, zaujíma ich osud detí…
S rodičmi, ktorí k nám chodia, dokonca rozoberáme význam technológií v živote detí, pretože ak dieťa hrá  na počítači strategické hry, rozvíja si strategické myslenie. Ak hrá nejakú prihlúplu strieľačku,  nerozvíja nič. Takže je to naozaj aj o záujme rodičov. Existuje duševná hygiena, mala by existovať aj digitálna hygiena, čo je dôležité a v knihe to aj rozoberáme. Záujem o knihu nás presvedčil, že rodičia majú záujem o smerovanie svojich detí, pretože to sa v škole neučia. V škole sa naučia čo je okolo nás – dejepis, zemepis, matematika, a tak ďalej, čo je samozrejme tiež dôležité, ale neučíme deti čo je v ich vnútri. Kniha dáva návod aj rodičovi ako porozumieť sám  sebe, nie je to len o deťoch.

Dajú sa z knihy, ktorá je určite zaujímavá ako celok, vypichnúť nejaké myšlienky, ktoré považujete za akoby hlavné?
Cieľom knihy je dosiahnuť, aby dieťa prežilo nielen úspešný, ale aj šťastný život. Možné to je vtedy, ak bude robiť niečo, na čo má prirodzený talent, preto je dôležité, aby rodičia koučovali a mentorovali dieťa tak, aby ten talent objavili, rozvíjali. Príklad: dieťa príde domov a povie, že chce byť lekárom. Otec povie, nie lekári sú zle platení, budeš právnik. Môžeme mať teda právnika, ktorý bude zarábať veľa peňazí, ale nebude šťastný, lebo ho to nebaví, nemá emocionálne puto k tomu, čo robí. Keby šiel za lekára ako mal sen, tak by ho to bavilo a bolo by tam aj emočné puto. Preto chceme, aby si  deti vybrali robiť v živote nielen to, čo im prinesie možno úspech a peniaze, ale aby ich to aj bavilo, aby to robili radi. Vtedy sa udržia dlho úspešní, spokojní a šťastní – dostanú sa do flow.

Vaše názory na naše zastaralé  školstvo sú priam revolučné, často ho kritizujete, stretli ste sa už aj s odporom učiteľov?
Určite áno. Ale viac názorov je pozitívnych. Ja chcem, aby sa naviazalo na učenie Komenského, ktorý predbehol dobu, jeho víziu „škola hrou“ môžeme naplniť aj dnes. Keď sa deti učia spôsobom, ktorý ich zaujme, učia sa o niekoľko sto percent rýchlejšie, lebo zapoja všetky zmysly. Zmeniť školský systém je práca na desať rokov, ale treba s tým konečne začať. V tejto podobe je neudržateľný. Žijeme v exponenciálnej dobe, kde vládnu spomínané počítače, tablety, telefóny, ale deti vychováme v systéme, ktorý je starý tristo rokov a absolútne nezodpovedá dnešnej realite.

Myslíte si, že vaša kniha by sa mohla stať akýmsi nástrojom, kľúčom, že sa ňou budú riadiť aj učitelia a stane akoby učebnou pomôckou?
Množstvo učiteľov a riaditeľov mi už napísalo, že si knihu zabezpečili a budú s ňou pracovať. Teší ma názor renomovanej psychologičky, ktorá knihu ocenila a napísala nám, že veci, ktoré vyzerajú na pohľad zložito, komplikovane, opisujeme v knihe jednoducho, aby to pochopil každý človek. Dvadsaťdva rokov som fungoval v globálnej ekonomike, potom som zažil kolaps, kedy som sa dostal na úplné dno. Viem o mozgu toho veľa, ako funguje, spoznal som to na vlastnej koži. Kolegyňa Katka vychovala niekoľko desiatok detí a má obrovský talent ako prenášať veci zo sveta dospelých do sveta detí tak, aby to pochopili, je empatická na detaily. Takže kniha je nielen pre rodičov, ale i učiteľov trénerov, každého, kto pracuje s deťmi. Môžu z toho niečo využiť.

Prešli ste zaujímavými životnými etapami, pracovali ste po boku Steva Jobsa, pôsobili ste ako riaditeľ Microsoftu pre Európu. Dnes pôsobíte ako prednášateľ, kouč, čo je určite náročné na psychiku, našli ste sa v tom a čo myslíte, ako dlho pri tom vydržíte?
Obe moje práce spája optimálny výkon – flow – pozitívny líder, ktorý je v každom človeku. Nielen sa dostať do flow, ale sa tam aj udržať, a to som presne robil aj v biznise. Teraz to odovzdávam ďalej, ale nemám z toho žiaden stres, aby som niekde niečo stihol, či stretnutia, lietadlá a podobne. V Microsofte som bol na 70 % vo flow, dnes som takmer stopercentne, takže toto chcem robiť do smrti. Ujasnil som si zmysel života a ten je pomáhať ľuďom, pretože deti sú tiež ľudia, tak som napísal knihu, pretoj sme sa tu dnes stretli. Myslím si, že deťom sa už v útlom detstve za pomoci rodičov môže podariť nájsť, čo by mohlo byť zmyslom ich života. Jaromír Jágr už v piatich rokoch hovoril, že donesie do Kladna Stenley cup a tam nikto nevedel, čo to je. Možné to je u každého dieťaťa, pretože  každé dieťa je  génius, len je treba zistiť v čom. Zlá otázka je, či moje dieťa má talent, správna otázka je na čo má talent?

Máte jednu dcéru, čo podedila po vás, aké gény?
Určite je maximalistka ako ja, chce sa učiť od najlepších ľudí. Preto ak chcete, aby vaše dieťa hralo prvú ligu, musíte v nej byť i vy a jedno či budete murár, inžinier, vedec… Veľa som cestoval, nemohol som sa jej venovať toľko ako by som chcel, ale videla, že neustále na sebe pracujem, zdokonaľujem sa, vzdelávam sa. Tento rok promovalo 172 detí z ekonomického práva, jedenásť získalo červené diplomy a jeden z nich má ona, čo nie je náhoda. Mala talent, ale vyrastala v prostredí, kde videla, že nič nie je zadarmo. Na záver len toľko: vaše dieťa sa narodilo, aby prežilo svoj originálny život, svoj vlastný, autentický život, preto mu pomôžte odomknúť potenciál.  Svet je plný kópií, ale len originály menia a  prepisujú históriu.

Zdroj: Anna Olvecká