Gastro

Hroznové pôžitky

Čas oberačiek ponúka hrozno vo všetkých podobách. Doprajte si zdravie i krásu, ktoré sa skrývajú v zázračných bobuliach…

Hrozno je skutočným elixírom zdravia. Šupa je bohatá na  vlákninu, ktorá podporuje pohyby čriev a odstraňuje zápchu. Urýchľuje látkovú výmenu a pôsobí močopudne. Okrem B12 obsahuje všetky vitamíny skupiny B, fruktózu a minerálne látky nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Nájdete v nej tiež mangán potrebný aj na výživu nervov a spevnenie kostí či horčík podporujúci činnosť svalov a srdca. Hrozno však obsahuje najmä antioxidanty nutné na ochranu pred voľnými radikálmi poškodzujúcimi náš organizmus. Preto je hrozno dôležitou súčasťou jedálnička vrcholových športovcov. Tieto škodlivé látky sa totiž tvoria vo zvýšenej miere práve pri výraznom telesnom zaťažení. Ak teda rada športujete, bez váhania si každý deň doprajte veľký strapec hrozna a k tomu za hrsť hrozienok. Tie totiž obsahujú veľa draslíka, železa, prírodného cukru, ale málo tuku! V malom množstve si ich môžete občas zaradiť do jedálnička dokonca aj pri chudnutí. Odporúčaná bežná dávka pre dospelého človeka je 25 gramov denne.

 

AKO LIEK
Najzaujímavejším produktom z hrozna je však víno. Staroveký lekár Galenos ním liečil prvých vrcholových športovcov – gladiátorov. Vínom čistil ich rany, lebo veril, že chráni proti infekcii. Vínovými obkladmi liečil podvrtnutia; táto metóda sa v ľudovom liečiteľstve používa dodnes. Prastaré mamy našich prastarých mám považovali odvar z hrozna za osvedčený liek na kašeľ a bronchitídu.

Hrozno však nie je ľahostajné ani súčasným vedcom. Výskumníci Harvardovej univerzity objavili v červenom víne molekulu, ktorá spomaľuje starnutie. Austrálski odborníci zasa zistili, že červené víno bráni ukladaniu tuku v tele. Zopár dúškov po jedle, nie však denne viac ako dve deci, a zachováte si štíhlu líniu!

Obsah vitamínov vo víne závisí od jeho druhu a odrody révy. Modro-červené prospievajú pri chudokrvnosti, biele pomáha detoxikovať pečeň a jasnočervené sa odporúča piť pri astme a pľúcnych chorobách.

 

NA KRÁSU
– Z bieleho hrozna si urobte protivráskovú masku: cez sitko pretlačte asi pätnásť bobuliek a zmiešajte ich s jednou polievkovou lyžicou jemných ovsených vločiek. Naneste na pleť a po desiatich minútach zmyte vlažnou vodou.

–  Pravidelnou konzumáciou hrozna podporíte tvorbu kolagénu; vaša pleť bude svieža a elastická.

–  Jesenná hroznová kúra dokonale prečistí váš organizmus a pomôže vám zhodiť zopár kilogramov.  K racionálnej strave v energetickej hodnote 5000 kJ každý deň skonzumujte aj 500 g hrozna. Táto kúra by mala trvať týždeň. A pri kúpe hrozna nezabúdajte – čím sú bobuľky väčšie, tým sú sladšie!

 

NA TANIERI

Hroznové želé:
Potrebujete: 1 kg hrozna, 10 lyžíc citrónovej šťavy, 1 kg želatínového cukru

Ako na to: Hrozno odšťavte, šťavu zmiešajte s cukrom a 5 minút povarte. Pridajte citrónovú šťavu, zmes naplňte do misiek a nechajte vychladnúť.

 

Ľadový šalát s paradajkami a hroznom
Potrebujete: 200 g bobúľ bieleho hrozna, 4 paradajky, 1 väčšiu hlávku ľadového šalátu; na nálev – 250 g sladkej smotany, šťavu z citróna, 2 lyžice čerstvej smotany, cukor, mleté biele korenie, soľ

Ako na to: Sladkú smotanu a citrónovú šťavu vyšľahajte, pridajte smotanu, osoľte, oslaďte, okoreňte a premiešajte. Očistený šalát nakrájajte na tenké prúžky a osušte. Bobule hrozna rozpoľte a vyberte z nich jadierka. Paradajky pokrájajte na plátky. Prúžky šalátu vložte do nálevu a opatrne premiešajte. Šalát rozdeľte na taniere, obložte plátkami paradajok a ozdobte polovicami bobúľ hrozna.

 

Kačacie prsia s hroznom
Potrebujete: 3 kusy kačacích pŕs, 300 g bieleho hrozna, 3 menšie cibule, 3 lyžice medu, 2 lyžice sezamových semiačok, čili, soľ, olivový olej, cesnak

Ako na to: Prsia vykostite a odstráňte z nich kožu. Ošúpané cibule pokrájajte na mesiačiky, ktoré rozoberiete na rezance. Bobule hrozna prekrojte na polovice. Na oleji opražte mäso, pridajte prelisovaný cesnak, med, čili, hrozno a posypte sezamom. Premiešajte a uduste domäkka.

Zdroj: Zuzana
Foto: wordpress.com

To Top