Wellness

Dopad stresu na zdravie: Ako sa udržať fit, v zdraví a psychickej pohode?

Súčasná doba je hektická a pre väčšinu ľudí aj stresová. Na jednotlivca sú kladené vysoké nároky – musí byť výkonný v práci, aktívny v rodine, akčný vo voľnom čase, zároveň vyzerať dobre a byť pozitívne naladený. Ako to však docieliť, keď deň má len 24 hodín? Ako si udržiavať zdravú váhu bez drastických diét a byť pritom psychicky v pohode?

Mnohí máme sedavé zamestnanie, často bojujeme so šibeničnými termínmi a pracovným tlakom. Takýto stres nezriedka zajedáme, presúvame sa väčšinou len autom a vo voľnom čase, ktorý údajne nikdy nemáme, hľadíme do mobilov. Dlhodobý stres však predstavuje psychickú záťaž a tá zasa zvyšuje riziko vzniku zdravotných problémov, vrátane cukrovky, obezity, srdcovo-cievnych ochorení, rakoviny či oslabenia imunity.

 „Aktivít, ktoré pomáhajú odbúrať stres je niekoľko. Patrí medzi ne najmä šport, ale aj hudba, umenie, kultúra, meditácie, joga, terapia, domáci maznáčikovia, prechádzky atď. Každý by si mal nájsť to svoje, dôležité však je zaradiť čas na zrelaxovanie mysle do denného programu. Fyzická aktivita je jednou z najpopulárnejších metód odbúravania stresu vhodná pre všetky vekové kategórie,“ hovorí športová psychologička MSc. Veronika Blašková.

Aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča dospelým vo veku 18 – 64 rokov vykonávať najmenej 150 minút aeróbnej fyzickej aktivity so strednou intenzitou počas celého týždňa, alebo najmenej 75 minút aeróbnej fyzickej aktivity s vysokou intenzitou počas celého týždňa, alebo rovnocennú kombináciu aktivity so strednou a intenzívnou intenzitou. Ľudskou rečou povedané, nájdite si minimálne 20 – 30 minút denne na aktívny pohyb a môžete sa tak bez problémov udržiavať fit, posilňovať zdravie i kondíciu a mať celkovo viac (pozitívnej) energie.

Internet je plný najrôznejších diét a odporúčaní, ako schudnúť či udržať si zdravú váhu. Recept je pritom veľmi jednoduchý –  potrebujete denne spáliť viac energie, ako prijmete. Na to je nevyhnutné zaradiť do života šport. Nemusí to znamenať hodinu a pol v posilňovni, ale napríklad rozhodnutie chodiť do práce pravidelne na bicykli, vedomé chodenie po schodoch, keď si potrebujete vyvetrať hlavu, ranná joga, ktorá vás nabudí do dňa či rezká prechádzka do vzdialenejších potravín.

„Run, baby, run“ spieva vo svojej známej piesni Sheryl Crow. A má pravdu. Športom, ktorý je vo svete i na Slovensku stále populárnejší, je práve beh. Dá sa robiť takmer kdekoľvek a kedykoľvek, nepotrebujete naň špeciálne športové vybavenie – stačia vám kvalitnejšie tenisky, legíny či šortky a tričko. Beh je finančne aj časovo najmenej náročný. Len 25-30 minút denne a, okrem lepšieho pocitu zo seba samého, získate i krajšiu postavu, lepšiu kondíciu a ďalšie benefity.

Už po 30 minútach behu budete mentálne zrelaxovaný, celý organizmus sa nabudí a zvýši sa hladina endorfínov – tzv. hormónov dobrej nálady. Po 24 hodinách sa zlepší vaša produktivita, kvalita spánku a budete sa cítiť sebavedomejšie. Ak vytrváte, po mesiaci pravidelného behania, budete mať celkovo viac energie, rýchlejšie sa budete učiť nové veci, zlepší sa vaša sebakontrola, koncentrácia aj schopnosť bojovať so zlozvykmi. Ak začnete behávať pravidelne, po polroku sa vám upraví hladina cholesterolu i cukru v krvi.“*

Beh pôsobí veľmi pozitívne na našu myseľ. Počas neho totiž nemáme kapacitu zaťažovať ju myšlienkami, v ktorých sa, podľa výskumov, naša myseľ potápa až 47 % času nášho života. Dôležité je nájsť si svoje vlastné tempo a vyhovujúcu intenzitu. Niekto pre stav fyzickej a psychickej pohody potrebuje 30 minút ranného behu, inému vyhovuje 15 minút po práci. Dôležité však je ten pohyb si dopriať,“ dodáva MSc. Blašková.

Ak sa rozhodnete začať behávať, určite myslite aj na:

  • strečing, ktorý je rovnako dôležitý ako samotný beh (stačí 6 až 8 minút správneho natiahnutia svalov pred a po behu, a vyhnete sa nepríjemnej svalovici),
  • vhodnú obuv podľa typu povrchu, na ktorom budete behať (pri mäkkom povrchu sú iné požiadavky na obuv ako pri tvrdom),
  • dostatočný pitný režim pred, počas aj po behu.

Ak však naozaj nemáte čas na pravidelnú športovú aktivitu, skúste aspoň obyčajnú chôdzu – prechádzku, čomu sa v dnešnom modernom svete hovorí zbieranie krokov. Choďte do práce pešo (ak vám to vzdialenosť nedovoľuje, skúste vystúpiť z dopravného prostriedku o 2 zastávky skôr), alebo začnite chodiť po schodoch a vyhnite sa výťahu.

Myšlienku aktívneho relaxu a pohybových aktivít podporuje aj mnoho firiem, ktoré si uvedomujú potrebu poriadne vypnúť po práci. Jednou z nich je NN Group – finančná skupina holandského pôvodu, ktorá pôsobí v 18 krajinách sveta a všetky podporujú jednotnú myšlienku „Your miles matter“ s cieľom šíriť povedomie o zdravom životnom štýle. NN podporuje celosvetovo viacero bežeckých podujatí a na Slovensku k nim patria prekážkové behy – letný NN Urban City Race a zimný NN UCR Challenge.

NN Group je tiež hlavným sponzorom vlastného bežeckého tímu „NN Running team“, do ktorého patrí aj elitný bežec Eliud Kipchoge z Kene. Ten vlani na berlínskom maratóne prekonal svetový rekord z roku 2014 o neuveriteľnú 1 minútu a 18 sekúnd s časom 2:01,39 a tento rok sa chce dokázať nemožné. Kipchoge sa pokúsi 12. októbra 2019 prekonať svoj vlastný rekord – pobeží vlastný maratón vo Viedni „INEOS 1:59 Challenge“ s cieľom zdolať magickú dvojhodinovú hranicu. Eliud chce zabehnúť maratón pod 2 hodiny a prepísať tak históriu. Tento úspech dokonca porovnáva s pristátím človeka na Mesiaci:Niektorí ľudia sa domnievajú, že je to nemožné. Rešpektujem ich názory a oni by mali rešpektovať moje. Môj tím a ja veríme, že je to možné. Dokážeme im, že sa mýlia,“ povedal Eliud Kipchoge pre médiá.**

 

*Zdroj: https://runrepeat.com/what-running-does-to-your-body

** Zdroj: https://www.vienna-marathon.com/?lang=en&surl=aaabf0d39951f3e6c3e8a7911df524c2#goto-newsArea

 

To Top