Chcete sa cítiť skvele aj vo vyššom veku?

Senior Couple Eating Meal And Talking In Retirement Home
Odborníci zvonia na poplach, starším ľuďom sa podľa najnovších zistení nedostáva správne množstvo vápnika a proteínu, ktoré môžu byť vo vyššom veku priam životne dôležité. Namiesto štyroch denných odporúčaných dávok mliečnych výrobkov zvyknú ľudia v dôchodkovom veku konzumovať len jednu, čo môže mať vážne dôsledky pre ich zdravie.

Doktorka Sandra Iuliano, vedúca výskumu na University of Melbourne tvrdí, že len štvrtina starších ľudí konzumuje odporúčané denné množstvo mliečnych výrobkov, čo je alarmujúce. Podľa jej názoru je dôležité, aby starší ľudia mali dostatok informácií ohľadom dôležitosti potravín bohatých na vápnik a bielkoviny v ich strave. Nedostatok mliečnych výrobkov môže byť často prehliadaným problémom, ktorý má pritom úplne jednoduché riešenie. Ozvláštniť stravu o pohár mlieka, jogurt, tvaroh či trochu syra, najmä keď väčšine ľudí veľmi chutia, nie je predsa vôbec náročné.

„Mliečne výrobky sú dobrým zdrojom bielkovín a sú ľahko konzumovateľné aj pre tých, ktorým tuhšia strava robí problém. Pridávanie mliečnych produktov do varenia, nápojov či v rámci desiaty, je jednoduchým spôsobom ako ich začleniť do stravy,“ tvrdí doktorka Iuliano.

Podľa výskumu majú dôchodcovia väčšiu tendenciu konzumovať dostatočné množstvo mäsa v porovnaní s mliečnymi výrobkami, a to aj napriek tomu, že oboje sú skvelým zdrojom bielkovín. Vynechávaním mliečnych výrobkov sa ale starší ľudia ochudobňujú o vápnik a ďalšie živiny, ktoré sa v mäse nenachádzajú.

V rámci výskumu s 215 účastníkmi vedci zistili, že dôchodcovia, ktorí konzumujú menej ako dve porcie mliečnych výrobkov denne, môžu trpieť nedostatkom bielkovín a tí, ktorí neprijímajú ani jednu porciu, majú zvýšené riziko podvýživy. Práve tieto poznatky boli jedným z kľúčových záverov v rámci rozsiahlej štúdie zameranej na zlepšenie výživy starších ľudí a zníženie výskytu zlomenín. Štúdia skúma vplyv konzumácie potravín bohatých na vápnik na svalovú hmotu, ako aj na silu, funkciu a hustotu kostí. Zahrnutie väčšieho množstva mliečnych výrobkov do stravy starších ľudí ľahko dokáže zlepšiť kvalitu ich života. Konzumácia dostatočného množstva vápnika je totiž kľúčová pri prevencii vzniku všetkých druhov fraktúr.

Hoci väčšina ľudí má vo vyššom veku problém s prirodzeným trávením laktózy, nemusia sa mliečnych výrobkov vzdať. Stačí sa v obchode poobzerať po produktoch ktoré majú znížený obsah laktózy, teda takzvaných laktofree produktoch. Chutia skvele a sú vhodné aj pre ľudí s problémovým trávením, pričom si zachovávajú všetky benefity mliečnych výrobkov.

Autor: Ľudmila G.