Dizajn štúdio ÚĽUV: Drôtené rozmary

Tri renomované výtvarníčky, ktoré spája snaha o tvorivé uplatnenie a aktualizovanie tradičných remeselných techník predstavia svoju tvorbu v Dizajn štúdiu ÚĽUV na Dobrovičovej 13 v čase od 28. 11. 2013 do 18. 1. 2014. Výstava Silvie Fedorovej, Ivety Mihálikovej a Blanky Šperkovej s názvom Drôtené rozmary vychádza z jedinečnosti slovenského drotárstva ako živého zdroja inšpirácie.

Silvia Fedorová, Iveta Miháliková a Blanka Šperková sú renomované výtvarníčky, ktorých tvorba je známa a oceňovaná tak doma ako aj v zahraničí. Spája záujem o tradičné remeselné techniky a snahu o ich tvorivé uplatnenie a aktualizovanie, a to aj napriek tomu, že každá z nich pracuje inou technikou a dosahuje osobité hodnoty výrazu. Výstava Drôtené rozmary, ktorú môžete vidieť v Dizajn štúdiu ÚĽUV od 28. 11. 2013 do 18. 1. 2014, mapuje tú časť tvorby výtvarníčok, v ktorej sa ohlasuje jedinečnosť slovenského drotárstva, ktoré sa stáva živým zdrojom inšpirácie.

 

Pri experimentovaní s materiálnymi formami vychádza Silvia Fedorová z tradičných techník. Vďaka tomu objavila viacero nových vlastností textilnej štruktúry a vyvinula nové typy šperkov. Vo svojich šperkoch, klobúkoch a objektoch vytvorených technikou paličkovanej čipky a tkania kombinuje medený, mosadzný a strieborný drôt s prírodnými vláknami či plastom. Drôt dodáva čistej a brilantne stvárnenej paličkovanej alebo tkanej štruktúre tvarovú pamäť, lesk a noblesnosť.

 

Iveta Miháliková pri svojej tvorbe využíva slučkovú techniku šitej čipky, ktorá sa asi najviac približuje pôvodnej, drotárskej. V dielach sa opakovane vracia k skúmaniu identity ženského tela. Nástenné kreácie Ivety Mihálikovej sa vyznačujú vzdušnosťou a plastickosťou, pričom autorka často kombinuje drôtenú sieť s prírodnými materiálmi. Záujem o experiment ju priviedol aj k spracovaniu použitého plastu v šperku, kde sa pohráva s kontrastom banality a vzácnosti.

Vlastnú techniku pletenia drôtenej siete prstami bez použitia akéhokoľvek nástroja si vyvinula Blanka Šperková. Jednoduchá slučka jej dovoľuje vytvárať rozmanité skulptúry a šperky s figurálnymi a zvieracími motívmi, často aj s humorných podtextom. Autorka sa vyjadruje aj v abstraktných formách s charakteristickým významom. Často používa motív formy vnútri inej formy a vzdušnú transparentnosť využíva v inštaláciách na pôsobivú hru svetla a tieňov.