Lifestyle

Čo by sme mali jesť a piť, keď nás trápi atmosférický tlak

Za posledných pár dní bolo síce teplé počasie, ale sprevádzané prehánkami a niekde aj búrkami. v takýchto dňoch  sa u meteosenzitívnych ľudí prejavujú príznaky – ako bolesť hlavy, podráždenosť či ospalosť. Každý sa s tým vysporiadúva po svojom, my vám prinášame rady odborníka.


Keď úraduje počasie 
Slovensko je v stredoeurópskom regióne oblasť, v ktorej často dochádza k pomerne prudkým zmenám poveternostnej situácie. Na počasie a jeho obmeny reaguje veľká časť populácie. Niektoré údaje hovoria o tom, že takmer 70 percent obyvateľstva je citlivých aj na nepatrné výkyvy počasia – sú meteosenzitívni. Poveternostné zmeny vplývajú na fyzickú a psychickú pohodu zdravého jedinca a zároveň negatívne ovplyvňujú priebeh ochorení pohybového, nervového, srdcovocievneho, dýchacieho a zažívacieho systému. Meteosenzitivita môže prebúdzať skryté ochorenia, zhoršuje chronické zranenia a zvyšuje možnosť komplikácií,

Človeka citlivého na zmeny počasia začnú trápiť bolesti hlavy neraz skôr, ako sa na jasnej oblohe zjavia mraky. Súčasne začne byť ospalý, ale pritom má problémy so zaspávaním. Najnepríjemnejšie sú prechody atmosférických frontov sprevádzané veľkými výkyvmi tlaku, vetrom, dažďom a búrkami. „U mnohých jedincov vyvolávajú zvýšenú citlivosť na bolesť, poruchy spánku, žalúdočné a črevné problémy. Niektorí ľudia sú zase viac podráždení, majú ťažkosti s koncentráciou a spomalené reakcie,“ vysvetľuje P. Malovič.

Nadmernú citlivosť môžete zmierniť správnou úpravou jedálneho lístka.

  • Pri náhlej zmene počasia sa treba vyhýbať pitiu kávy a silného čaju. Prechodne je vhodné vylúčiť z potravy paradajky, syry s vyšším obsahom tuku a orechy. Vhodné je užívať iontové (minerálne) nápoje vo zvýšenej miere zároveň s tabletkou magnézia (250 – 350 mg).
  • Pri objavení sa tlakovej výše alebo veternom počasí treba pridať k obvyklej dennej dávke vitamín C (500 mg), do kávy alebo čaju o čosi viac cukru a mlieka. Prechodne je vhodné vylúčiť z potravy hovädzie aj bravčové mäso a nahradiť ich zeleninou a rybami. Ako nápoj sa odporúčajú šťavy z čerstvého ovocia a šípkový čaj. Neuškodí ani kúsok horkej čokolády so 70 % kakaa.
  • Ak je tlaková níž, vhodné sú potraviny s vyšším obsahom magnézia (ryby, strukoviny, banány, figy). Treba sa vyhnúť soleniu a pred spánkom piť čaj z medovky.

Optimálny prísun vitamínov a minerálov ovplyvňuje nie len fyziologické procesy v ľudskom organizme, ale aj psychickú pohodu a vyrovnanosť. Nervozitu a podráždenosť vyvoláva nedostatok vitamínov B1 a B3, k únave a pocitu vyčerpania prispieva nedostatočný príjem magnézia, vitamínu C a lecitínu. 

Click to comment

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

To Top