Zladiť prácu a rodinu nebolo nikdy dôležitejšie

Väčšina Sloveniek a Češiek má síce plný úväzok v práci, ale doma ich čaká ďalšia zmena. Pandémia túto situáciu ešte zhoršila, home office a online výučba vrátili podľa správy OSN ženy k sporáku a deťom. Slovenky domácimi prácami a starostlivosťou o deti strávia denne štyri a pol hodiny, muži dve a pol hodiny. A tak môžeme s odznievajúcim Medzinárodným dňom žien konštatovať, že v nerovnosti pripadá na Slovenky 25. a na Češky 23. miesto medzi 28 štátmi EU.

 

Lenže deň má len 24 hodín – zladenie času pre rodinu a prácu je dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Oriflame pomáha desaťtisícom svojich členov, z 90 percent žien, vracať finančné sebavedomie a nachádzať rovnováhu medzi pracovným a rodinným životom.

Tri štvrtiny zo 16 miliárd hodín práce v domácnosti a starostlivosti o deti odpracujú každý rok ženy. Ak by boli platené priemernou mzdou, bola by to celá desatina globálneho HDP. Údaje OSN[1] ukázali, že už pred krízou strávili ženy starostlivosťou o deti v priemere 26 hodín týždenne, v porovnaní s 20 hodinami u mužov. Tieto hodiny s pandémiou ešte narástli o ďalších 5,2 hodiny u žien a o 3,5 hodiny u mužov. Výsledkom je, že v priemere ženy strávia starostlivosťou o deti o jeden celý pracovný deň viac než ich partneri.

Dlhodobú nerovnosť medzi mužmi a ženami potvrdzuje aj fakt, že sa v Indexe genderovej rovnosti[2] počas posledného desaťročia SR prepadla len o 1 priečku na súčasnú 25. pozíciu z 28 členských štátov.

Oriflame vracia ženám rovnováhu, finančnú nezávislosť aj sebavedomie

Pri tom všetkom Slovenky patria medzi európsky priemer, čo sa týka zamestnanosti žien vo veku 20-64 rokov[3] – zamestnaných je 66,9 percenta. Skrátený úväzok pritom využíva celá tretina Európaniek.[4] Skrátené alebo flexibilné úväzky sú na Slovensku stále nedostatkové, podnikania na vlastnú päsť sa veľa žien bojí.

Oriflame ponúka ženám zázemie do štartu a tiež investuje do ich vzdelania,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Oriflame pre Českú republiku a Slovensko Ivo Kalík. Výhody flexibilnej práce či privyrobenie si teraz vďaka Oriflame využíva viac než 80 tisíc žien a mužov na Slovensku a v Českej republike. Vedľajší príjem pri štúdiu alebo i práci pri vlastnom rozvrhnutí času využívajú desaťtisíce členiek Oriflame. Model, ktorý Oriflame využíva, umožňuje bez nutného počiatočného kapitálu a s marketingovou podporou naučiť sa základné podnikateľské know-how, ktoré vám pomôže relatívne rýchlo stúpať v kariérnom rebríčku.

Nadežda Petrovská, ktorá sa s Oriflame spojila už pred 29 rokmi, si s firmou splnila sny o dovolenke a časovej flexibilite, ktorá je v domácnosti s 2 deťmi nevyhnutnosťou. „Počas spolupráce s Oriflame som už deti nemusela odnášať do rannej družiny, cez obed som si ich mohla zo školy vyzdvihnúť a večer byť s nimi, keď zaspávali. A keď boli deti choré mohla som byť s nimi doma a príjem sa mi tým neznížil ako v zamestnaní. Vďaka svojim pracovným úspechom v Oriflame už 22 rokov cestujem 2x do roka na zahraničné konferencie po celom svete,“ pochvaľuje si. Lucia Horvátová sa k Oriflame pridala len rok dozadu, zaujalo ju najviac cestovanie ako odmena za vykonanú prácu a možnosť pracovať online. Dokonca prácu v Oriflame ani nevníma ako prácu. „Zaradila som ju do môjho života a je súčasťou môjho životného štýlu.“ Keďže je momentálne študentkou na vysokej škole, najviac si pochvaľuje flexibilitu, ktorú práca v Oriflame ponúka. „Mám čas na aktívne budovanie biznisu, štúdium, šport, rodinu, na moje hobby, na osobné projekty a zvládam aj svoje povinnosti.“

„Našou hlavnou úlohou je pomáhať členom rozbehnúť vlastné podnikanie, pomôcť im nájsť vedľajší príjem, a to hlavne ženám. Často začínajú s predajom našich produktov len v okruhu známych, mnohé z nich si ale nakoniec vybudovali vlastný biznis. A my v Oriflame ich na ich ceste podporujeme. Môžu s nami podnikať tak, ako im to najviac vyhovuje. Osobného kontaktu sa síce nechceme vzdať, ale ponúkame aj mnoho možností, ako riadiť svoje podnikanie online. Práve sme spustili nový eshop, všetko digitalizujeme a sme v spojení cez sociálne médiá. Chceme, aby to boli ony, kto rozhoduje, kedy budú pracovať a kedy sa venovať rodine,“ vraví riaditeľ spoločnosti Oriflame pre Českú republiku a Slovensko Ivo Kalík.

Aspoň chvíľku pre seba
Rovnováhu medzi pracovným a rodinným životom v skutočnosti nemá zmysel hľadať, upozorňuje český psychoterapeut Martin Zikmund. „Život máme len jeden. V skutočnosti za dverami nášho domova nežijeme iný život. Je dôležité byť dlhodobo spokojný v práci, ale urovnať si aj svoj osobný život. Keď budete doma spokojní, pôjde vám aj práca lepšie od ruky. A samozrejme to funguje aj naopak.“

Nájdite si každý deň aspoň chvíľku pre seba. Mamičky malých detí si budú vážiť aj chvíľky na vypitie ešte čerstvej kávy, s tými väčšími už je možné aj chodiť cvičiť. Deň má síce len 24 hodín, ale na denné rituály, ako sú pokojné raňajky s rodinou, večerné odličovanie alebo nedeľný voňavý kúpeľ, by čas mal zostať.

 

Myslíme aj na ženy s menším šťastím
Medzinárodný deň žien si pripomína i Oriflame a jeho členovia. V týždni od 8. marca v priebehu  charitatívnej aktivity „Týždeň pre statočné ženy“ budú spoločne vyberať darčeky pre samoživiteľky – špirály, krémy alebo ikonické zázračné kelímky. Na ne sa potom budú môcť tešiť ženy, o ktoré sa stará aj Nadácia detí Slovenska.Slobodné mamy to majú mimoriadne ťažké a slobodné nie sú vlastne ani trochu. Všetky ich starosti, zodpovednosť, strach a stres sú mnohonásobne väčšie, ako v úplných rodinách. Zo skúsenosti vieme, že svoje deti a ich záujmy kladú vždy na prvé miesto a pre seba im toho často veľa neostáva. Sme preto nesmierne radi, že sa spoločnosť Oriflame rozhodla potešiť ich prostredníctvom nášho grantového programu Hodina deťom darčekom určeným iba pre ne.“, vysvetlila Zuzana Horváthová Bezecná, PR manažérka Nadácie pre deti Slovenska.

[1] https://www.weforum.org/agenda/2020/12/covid-women-workload-domestic-caring/
[2] https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020
[3] https://slovak.statistics.sk/wps/portal/
[4] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Gender_statistics#Labour_market