Pracujete z domu? Tipy na zariadenie domácej kancelárie aj s obmedzeným rozpočtom

Dean Drobot / Shutterstock.com

V posledných rokoch čiastočne aj vplyvom korona krízy prešlo mnoho ľudí na tzv. home office. Na prvý pohľad je práca z domu bezpochyby veľmi lákavá. Ste vo svojom prostredí, nemusíte nikam dochádzať, ponúka sa vám viacero pohodlia a aj ďalších benefitov. Pokiaľ ale chcete z domu pracovať efektívne, potrebujete na to adekvátne zázemie. Domáca pracovňa sa dá zariadiť vkusne, prakticky a účelovo, a to dokonca aj s obmedzeným rozpočtom.

 

Z obývačky pracovať nepôjde
Rozhodne nie dlhodobo. Môžete si myslieť, že zvládnete pracovať z gauča v obývačke, kde si notebook položíte na konferenčný stolík. Ale veľmi rýchlo sa dostavia prvé problémy – bolesti chrbta či krčnej chrbtice, nepohodlie pri sedení a tiež skutočnosť, že sa tu necháte oveľa viac rozptyľovať. A to sa pri práci rozhodne nehodí.

Ak plánujete pracovať z domu, nenechajte si túto výsadu, ktorú rozhodne nemá každý, zbytočne kaziť nevhodným prostredím. Riskujete nielen zle odvedenú prácu, ale aj bolesti alebo predĺženie pracovného času, keď sa necháte všemožne rozptyľovať.

 

Je potrebná samostatná miestnosť?
Je to síce ideálne, ale nie je to nutnosť. Nie každý si totiž môže dovoliť vyčleniť pre seba  doma jednu miestnosť čisto len na pracovné účely. Pokiaľ patríte k ľuďom, ktorí nemajú priestor na to, aby z jednej izby urobili len pracovňu, nebojte sa pracovať s tým, čo máte.

Vyhnite sa pracovni v obývacej izbe. Je tu rušno, stretáva sa tu zvyšok rodiny, väčšina ľudí tu máva televíziu alebo rádio, a to sú najväčšie rozptyľovače od práce. Pracovný kútik si môžete  preto zariadiť v spálni.

New Africa / Shutterstock.com

Stôl je základ každej pracovne
Zariadiť si domácu pracovňu ide aj s obmedzenými financiami. Základným vybavením je PC alebo písací stôl. Pokiaľ pracujete so stolným počítačom, vyberte si tomu zodpovedajúci PC stolík. Naopak, ak využívate prenosný notebook, vystačíte si s písacím stolom, ktorý býva lacnejší.

A ako tohto pomocníka vybrať? Zamerajte sa na rozmer. Chcite pre seba a svoju prácu dostatok priestoru, nech sa neoberiete o pohodlie. Berte do úvahy priestor, ktorý vám domácnosť ponúka. Stôl na prácu by mal disponovať úložným priestorom v podobe zásuviek, pokojne aj na zamykanie, pokiaľ pri práci potrebujete niektoré dokumenty starostlivo uschovať.

 

Ako vyriešiť úložný priestor?
Ak si vyžaduje vaše zamestnanie rôzne papiere, zložky, šanóny a ďalšie veci, pre ktoré je potrebné nájsť v pracovni miesto, zvážte, či do vašej skromnej domácej kancelárie neumiestniť zásuvkovú komodu. Ponúkne dostatok priestoru na uloženie všetkého, čo sa nemusí povaľovať niekde na očiach. Priestor ponúkne nielen v rámci zásuviek, ale aj odkladaciu plochu. Tú je možné využiť ako ďalší odkladací priestor, napríklad pre vaše poznámkové bloky alebo občerstvenie k práci, ale pokojne aj ako priestor na zútulnenie vášho home office.

Riešením do domácej kancelárie môžu byť aj praktické pojazdné kontajnery. Sú na kolieskach, takže s nimi môžete podľa ľubovôle pohybovať. Najčastejšie sa umiestňujú vedľa stola, aby ste mali veci v nich uložené hneď po ruke.

 

Na stoličke nešetrite
Veľa ľudí má tendenciu nepozerať na kvalitu kancelárskej stoličky, ale to je chyba. Zvlášť pokiaľ pri práci presedíte aj niekoľko hodín denne. Je skrátka dôležité, na čo si sadnete, pretože aj odtiaľ môže prameniť nejedna ťažkosť – napríklad bolesti alebo nepohodlie.

Rozhodnite sa, či hľadáte kancelársku stoličku alebo kreslo. Stolička je jednoduchšia, nenáročná na priestor. Kreslo je dominantné a robustné. Na kvalite stoličky nešetrite, nemuselo by sa vám to vyplatiť. Vhod vám prídu akcie a zľavy, vďaka ktorým kúpite kvalitu za rozumný peniaz. Chce to len mať pri nákupe oči otvorené dokorán a nenechať si príležitosť utiecť medzi prstami.

Zdroj obrázka 1: Dean Drobot / Shutterstock.com
Zdroj obrázka 2: New Africa / Shutterstock.com