Naše tipy

Keď telo klame telom a chýba nám voda

Aj keď sú dnes dni ešte studené, mnohí sa už pripravujú na populárne jarné behy. V chladných dňoch sa však menej potíme a zabúdame na dôležitosť tekutín a pitného režimu. Dehydratácia tela je počas takýchto dní menej evidentná, no neznamená to, že sa telo má dobre.

 

Horčík – pre svaly, kosti a nervy
Športovaním prichádza telo okrem množstva vody aj o veľa minerálov, napríklad aj horčíka. Hrá dôležitú úlohu v tých častiach tela, ktoré pri športe potrebujeme najviac – svaly, kosti a nervy. Pomáha pri prenose informácií medzi nervovými bunkami a tiež sa nachádza v kostných bunkách, kde riadi vstrebávanie vápnika, čím vplýva na stavbu kostí. Odporúčaná denná dávka horčíka pre dospelého človeka je okolo 375 mg prostredníctvom stravy a nápojov. Minerálne látky sa však z vody do organizmu vstrebávajú lepšie. Preto je vhodným tréningovým doplnkom napríklad stredne mineralizovaná minerálna voda Magnesia vhodná na každodenné pitie.

Potíme sa menej, ale stále dýchame
Beh zostáva obľúbeným športom aj počas chladného obdobia. Tak ako aj pri iných športoch, aj pri behu je dôležité správne dýchanie a dostatočný príjem tekutín. V zime má studený vzduch oveľa menej vlhkosti ako vzduch počas teplých letných dní. Vdýchnutím a následným vydýchnutím chladného vzduchu z pľúc odchádza aj určité množstvo vlhkosti, ktorá sa naviaže na molekuly vzduchu. Týmto opúšťa telo viac vody, ktorú je treba vrátiť späť. Taktiež nižšia teplota tela počas zimných dní u človeka vyvoláva pocit, že nám stačí prijímať menej tekutín. Náš organizmus s tým však veľmi nesúhlasí a treba mu pomôcť. Dodajte mu preto tekutiny pred a po behu, ak trénujete na krátke vzdialenosti. Pri dlhších tratiach pite aj počas behu.

Pozor na to, čo pijete
Studené nápoje sa absorbujú rýchlejšie. Aby ste sa udržali v teple, je preto dobrou voľnou siahnuť po tekutinách izbovej teploty.

Dávajte si pozor na príliš horúce nápoje, ktoré môžu poškodiť sliznice orgánov. Vyvarujte sa kofeínu, ktorý má diuretické účinky a odvádza z tela vodu. Základ pitia by mala tvoriť najmä voda obohatená o minerály, ktoré potením strácame. Minerálne vody s nízkou a strednou mineralizáciou (t.j. do 1 500mg/l rozpustených látok) obohatené o horčík zabezpečia optimálne množstvo a ľahké vstrebávanie minerálov na celý deň. Okrem toho sú vhodné na každodenné pitie. Príkladom je minerálna voda Magnesia, ktorá obsahuje v 1,5 litrovej fľaši 255 mg prírodného horčíka, čo predstavuje takmer 70 percent odporúčanej dennej dávky.

Zdroj: Marta T.
Foto: Dollarphotoclub, Magnezia

To Top