Tajomstvom úspechu je rozumieť životu v domácnosti

Domácnosť z Ikea

Svet okolo nás sa neustále mení, čo ovplyvňuje aj náš život v domácnosti. V súčasnosti sa čoraz viac ľudí presúva do miest a stále väčšie množstvo z nich sa pomerne často sťahuje z jedného bytu do druhého. Potrebujeme hľadať nové spôsoby, ako udržiavať kontakt s príbuznými a priateľmi žijúcimi v iných mestách a zároveň si budovať nové vzťahy. Do hry často vstupujú moderné technológie, ktoré tiež ovplyvňujú naše spoločenské správanie. Aby sme mohli držať krok s týmito zmenami a porozumieť im, IKEA v rôznych krajinách sveta uskutočnila prieskum o živote v domácnosti.

Život v domácnosti
Hlavným účelom vecí a predmetov v našich domácnostiach je to, aby nám prinášali radosť a umožňovali nám robiť to, čo máme najradšej. Veci odrážajú našu osobnosť a sú základnými stavebnými prvkami domácnosti – spĺňajú teda viac než len svoju praktickú funkciu. V skutočnosti iba 22 % respondentov v prieskume uviedlo, že vnímajú veci v domácnosti ako výlučne funkčné. Práve naopak, zdá sa, že pre nás majú aj dôležitý citový význam: 53 % respondentov má doma predmety, ktoré si spájajú so spomienkami a 11 % z nich si so sebou pri cestovaní nosí predmety, ktoré im pripomínajú domov. Pocit domova však nevyvolávajú iba samotné veci – s týmto pocitom sa spája aj vôňa, zvuk kávovaru, vŕzganie drevenej podlahy alebo chuť obľúbeného jedla. 30 % respondentov tvrdí, že si s domovom spájajú konkrétne jedlo, a 63% varí práve preto, aby si pocit domova vytvorilo bez ohľadu na to, kde sa práve nachádza.

Ľudia dnes žijú pri sebe bližšie, než kedykoľvek predtým, napriek tomu však mnohí ani len nevedia mená svojich najbližších susedov. Zároveň sa ale objavujú veľké snahy obnoviť význam susedských komunít. 38 % ľudí považuje susedov a štvrť, kde žijú, za súčasť svojho domova. Na druhej strane, 11% ľudí z generácie Y (vo veku 18 až 29 rokov) tvrdí, že práca či škola u nich vzbudzuje pocit domova viac ako vlastná domácnosť.

Online svet v našom každodennom živote
Nové podmienky a spôsob života v našich domácnostiach sú kompenzované modernými technológiami a sociálnymi sieťami, ktoré nám umožňujú udržiavať kontakt s rodinou a blízkymi a dosiahnuť tak pocit, že sme spolu, aj keď práve spolu nie sme. Ak má domácnosť naplniť naše potreby, musí byť dostatočne flexibilná na to, aby zároveň poskytla priestor na súkromie aj stretávanie sa – či už v reálnom alebo digitálnom svete. Správa o živote v domácnosti ukazuje, že mladí ľudia v kuchyni využívajú sociálne siete častejšie ako staršia generácia. 16 % ľudí z generácie Y sa na internete „venuje“ spoločnému stravovaniu či pitiu, v porovnaní s 8 % seniorov (60 rokov a viac). 15 % ľudí z generácie Y uverejňuje obrázky (napríklad pri varení), zatiaľ čo v najstaršej vekovej skupine to robia iba 2 % respondentov.

Aj keď ste osamote, môžete sa spojiť s rodinou či priateľmi a „najesť sa s nimi cez internet“. To je iba jeden z príkladov, ako môžu nové technológie zmeniť naše predstavy o spoločenskej interakcii a vzťahoch v domácnosti.

So zlepšujúcou sa hospodárskou situáciou v súčasnosti ľudia kupujú viac vecí, než kedykoľvek predtým, a to nezávisle od toho, v ktorej časti sveta žijú. Nakupovanie cez internet im umožňuje pohodlne hľadať inšpiráciu a kupovať si veci bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú. Podľa nášho prieskumu si 23 % ľudí z celého sveta každý týždeň kúpi niečo nové do domácnosti. Trend nákupov cez internet platí aj pre Slovákov – predaj cez internet na Slovensku v roku 2015 narástol o 13 % a stále stúpa.

Počet návštevníkov webovej stránky www.IKEA.sk vo finančnom roku 2016 dosiahol takmer 3,5 milióna. Približne 1/3 zákazníkov obchodného domu IKEA Bratislava v rámci prípravy na nákup navštívila webovú stránku ešte pred tým, ako vkročila do obchodného domu. Väčšina z nich si na nej pozerala konkrétny výrobok, ktorý si chcela kúpiť. Vďaka zvyšujúcemu sa záujmu o výrobky IKEA, ako aj o nakupovanie cez internet, preto plánuje IKEA na Slovensku spustiť vo finančnom roku 2017 službu Nákup on-line, s možnosťami Klikni a vyzdvihni a Klikni a dovezieme. Veríme, že takýmto spôsobom vyhovieme individuálnym potrebám a požiadavkám každého zákazníka, ktorý bude mať odteraz možnosť rozhodnúť sa ako, kedy a kde chce nakúpiť, vyzdvihnúť si alebo nechať si doviezť výrobky.

Zdroj Ikea