Pivo ozdobené výšivkami: Národný poklad ožil na plechovkách piva Šariš

Návrat k ľudovým tradíciám či remeslám ovládol celú krajinu. Pivo Šariš ako hrdý partner slovenského folklóru reaguje na tento trend a snaží sa o to, aby sa národné poklady zachovali aj pre ďalšie generácie. Na trh preto prichádza s originálnymi plechovkami zlatistého moku odetými do šatu tradičnej ľudovej výšivky. Moderným zhmotnením histórie sa stali pivá Šariš 10° a Šariš Zlatá 12° s jedinečnou chuťou, ktoré v sebe odrážajú nie len dlhoročnú tradíciu, ale aj iskru ľudí, ktorí Šariš s obľubou pijú, ale aj tých, ktorí ho s láskou varia.

Po partnerstve s najväčšou folklórnou šou Zem spieva predstavuje Šariš aj ďalšie aktivity, ktoré podčiarkujú jeho spätosť so slovenskými tradíciami. Ako hrdý partner slovenského folklóru uvádza exkluzívnu edíciu plechoviek s ľudovým motívom. Autorom originálneho dizajnu je mladý grafický dizajnér Tomáš Kompaník, ktorý stojí aj za vizuálmi Folklórneho festivalu Východná a projektom ahaslovakia. Pri tvorbe nového šatu plechoviek sa inšpiroval tradičnou výšivkou, ktorá pochádza z krojov zo šiestich rázovitých obcí z východného Slovenska.

Folklór sa stal fenoménom
Medzi národnými pokladmi si práve výšivka drží celé stáročia pevné miesto. „Výšivka mala veľký identifikačný význam. Keby sme to povedali laicky, v minulosti nám nahrádzala občianske preukazy. Ľudia na jarmokoch podľa výšivky vedeli rozpoznať, z akej obce pochádzajú, aké majú sociálne zázemie, dokonca aj to, či sú slobodní alebo ženatí,“ vysvetlila etnologička Katarína Nádaská. Dôležitú úlohu v našej kultúre výšivky zohrávajú dodnes. Aj na Šariši môžeme vidieť, že staršia generácia je aj po dlhých rokoch s výšivkou úzko spätá a svoj tradičný odev stále neodložila.

To, že korene tradičnej výšivky majú svoj odraz aj v súčasnosti a medzi mladými, potvrdzuje aj sociologička Silvia Porubänová. Podľa nej sa návrat k národným, regionálnym i lokálnym tradíciám stal celosvetovým trendom. „Znovu objavovanie folklóru na Slovensku je priam fenoménom. Svoj odraz nachádza v móde, dizajne, jedle či nápojoch. Spojenie dizajnu obľúbeného piva s typickou krásou výšivky je tak moderné a IN,“ zhodnotila odborníčka.

Šariš vdychuje výšivkám nový život
Šariš chce, aby sa príbeh tradičných výšiviek písal ešte hrubšími písmenami. Spoločnosť ho preto zhmotnila práve do originálnych plechoviek s ľudovým motívom, ktoré v sebe odrážajú silné prepojenie histórie, folklóru a súčasnosti. „V Šariši sme presvedčení, že výšivka by sa nemala zachovať len na historických fotografiách a v kronikách. Preto sme sa rozhodli tento národný podklad priniesť aj ďalším generáciám,“ uviedol brand manažér značky Šariš Martin Stanko.

Ľudové motívy a tradície sú v každom kúte Slovenska známe v inej podobe. Folklór však spája ľudí naprieč celou krajinou rovnako, ako to robí pivo Šariš. Zakorenená tradícia a hodnoty ako pohostinnosť, dobrosrdečnosť či vášeň odzrkadľujú ich vzájomné a autentické prepojenie. „Pevne veríme, že sa nám vďaka tomuto prepojeniu podarí ešte viac priblížiť k milovníkom zlatého moku, a tiež, že podporíme vnímanie Šariša ako značky, na ktorú môžu byť Slováci hrdí,“ uzavrel Stanko.