Vzťahy

Nedajte sa zaskočiť

Prečo nie sme zdraví?

Naučili ste sa v lete dodržiavať pitný režim? Gratulujeme! Koniec horúcich dní však nie je dôvod, aby ste na dostatočný príjem tekutín pozabudli. Správnym pitným režimom dlhšie udržíte svoju pleť vláčnu a jemnú, podporíte fungovanie metabolizmu a rozkladanie škodlivých látok v tele. Dokonca môžete dostatočným príjmom vhodných tekutín posilniť aj svoju imunitu a vyhnúť sa chrípkovému ochoreniu.

Dehydratované telo je oveľa náchylnejšie podľahnúť chorobe. Nedajte sa preto oklamať. V období zníženej vonkajšej teploty sa organizmus bráni strate tepla rôznymi spôsobmi. Najčastejším je potlačenie pocitu smädu. Napriek tomu sa nároky tela na príjem tekutín oproti teplejším dňom príliš nemenia a dopriať by sme si mali aspoň 1,5 až 2 litre vody denne. Ak sa vám čistej vody nežiada, nahraďte ju horúcim čajom, riedenými ovocnými alebo zeleninovými šťavami, prípadne  pramenitou vodou ochutenou výťažkami z bylín – materinou dúškou, púpavou, šalviou, šípkou, sedmokráskou či mätou.

Všade samé bylinky
Každá z byliniek má svoju výnimočnú chuť a pozitívne účinky, ideálne na spestrenie pitného režimu. Materina dúška pomáha pri problémoch s dýchacími cestami a pri žalúdočných ťažkostiach. Púpava podporuje trávenie a detoxikáciu organizmu, čo sa v období husacích hodov a vínnych ciest rozhodne môže hodiť. V prípade, že pociťujete príznaky začínajúcej chrípky, vyskúšajte šalviu. Okrem dezinfekčných vlastností prečisťuje myseľ a upokojuje organizmus. Ak chcete zvýšiť svoju obranyschopnosť, rozhodne by ste nemali zabudnúť na šípku a na jej vysoký obsah vitamínu C. Sedmokráska zas pomáha pri zápale hrdla a ďasien, proti kašľu a horúčke.

Ako prežiť jeseň (v) zdraví?
Dostatočným pitným režimom podporíte správne fungovanie organizmu v období, keď naň číha množstvo nástrah. Nebezpečné sú napríklad aj dlhé pobyty v prekúrených miestnostiach či prechod z tepla do chladu a naopak. Už naše staré mamy vedeli, že zima začína od nôh. Preto dbajte na kvalitnú nepremokavú obuv a v obliekaní uprednostňujte viacero teplých vrstiev funkčného oblečenia pred poslednými módnymi trendmi. Prekonajte túžbu zababušiť sa pred televíznou obrazovkou a nájdite zdravú rovnováhu medzi pohybom na čerstvom vzduchu a pasívnym oddychom, ku ktorému patrí pravidelný spánok nabíjajúci telo množstvom energie. Myslite tiež na zvýšenú potrebu vitamínov; najlepšie ich zabezpečí vyvážená strava, čerstvá zelenina a ovocie. Uprednostnite sezónne druhy, ktoré sa dopestovali u nás na Slovensku a neboli vystavené dlhému skladovaniu. Pritom všetkom nezabúdajte na pitný režim. Pri nedostatku vody nedokáže naše telo spracovať všetky látky prijaté z potravy a ide takpovediac „na pol plynu“. Nedajte sa zaskočiť a užívajte si jesenné dni.

Zdroj: Marta Zvolenská
Foto:
Shutterstock

 

Click to comment

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

To Top