Najčastejšie nevhodné vianočné darčeky: oblečenie, topánky, kozmetika a parfumy

Povianočná výmena darčekov

Nie všetky darčeky pod vianočným stromčekom Slovákov potešili. Často sa stáva, že obdarovaným nevyhovuje veľkosť alebo farba, darček sa im jednoducho nepáči, nehodí sa do domácnosti alebo už taký istý či podobný majú. Jedenásť percent Slovákov niekomu zo svojich blízkych darovalo nevhodný darček. Takých, čo nechcený darček dostali, je ešte viac – až sedemnásť percent.

Najčastejšie išlo o odevy a obuv, potom nasledovala kozmetika a na treťom mieste boli nevhodné darčeky do domácnosti. Viacerí teda darčeky v predajniach menia za iné alebo vracajú. Väčšina Slovákov bola napokon s konaním obchodníkov pri povianočnej výmene či vracaní darčekov spokojná.   

Nie každému sa podarí kúpiť vhodný darček, nejde pritom len o ojedinelé prípady. Najčastejšie sa to stáva vtedy, keď má ísť o absolútne prekvapenie a s obdarovaným sa darca nemôže vôbec poradiť. Realita je napokon taká, že sedemnásť percent Slovákov dostalo na Vianoce od niekoho zo svojich blízkych nevhodný alebo nechcený darček. Keď sa pozrieme na to, o aké darčeky išlo najčastejšie, na prvom mieste boli jednoznačne oblečenie a obuv (19 percent). „Predovšetkým ide o prípady, keď sa úplne ideálne netrafíme do veľkosti, čo je hlavne pri obuvi zásadný problém. Podobne to môže byť nevyhovujúca veľkosť, farba či vzor aj pri oblečení, čo obdarovanému v konečnom dôsledku nedovolí nosiť trebárs priveľkú vetrovku či sveter vo farbe, ktorú neznáša,“ približuje analytik spotrebiteľského financovania Roman Müller.  V rebríčku nechcených darčekov ďalej nasledovala kozmetika a parfumy (13 percent) a prvú trojku uzatvárajú nevhodné darčeky do domácností (7 percent), ako sú napr. bytové doplnky či dekorácie. „Stáva sa že rovnaký obľúbený parfum kúpi dotyčnému aj nieto iný alebo mu jeho vôňa vôbec nesedí. Taktiež sú tu aj prípady, kedy sa dekoračný predmet, napr. výrazný obraz, do interiéru obdarovanej domácnosti vôbec nehodí,“ dopĺňa R. Müller. Medzi ďalšími nevhodnými či nechcenými  darčekmi sa často vyskytovalo aj športové vybavenie (lyžiarska výstroj, potreby na cvičenie a pod.), elektronika (počítač, DVD prehrávač, mobil) a nakoniec to boli nehodiace sa domáce spotrebiče (mixér, chladnička, mikrovlnka).

Väčšina si nechá aj nechcené darčeky
Hoci si mnohí našli pod stromčekom nevhodný darček, neznamená to automaticky, že si ho aj išli urýchlene do obchodu vymeniť. Práve naopak. Takmer dve tretiny z tých, ktorí takýto nevhodný darček dostali, si ho podľa prieskumu nechali aj napriek tomu, že ho nijako nevyužijú. Dvaja z desiatich sa ale rozhodli, že si ho sami v obchode vymenia za iný tovar. Ďalších 7 percent opýtaných preferovalo vrátenie darčeka a vyplatenie peňazí. „Každopádne výmena či vrátenie tovaru nemusí byť jednoduchou záležitosťou predovšetkým v prípadoch, ak ste kupovali tovar v kamennom obchode. Jednotlivé obchodné reťazce či predajne postupujú individuálne a majú svoje lehoty na výmenu alebo vrátenie tovaru. Je preto dobré sa priamo u nich čím skôr informovať. V prípade nákupu cez internet je to jednoduchšie, pretože tovar tam môžete vrátiť do dvoch týždňov od zakúpenia aj bez udania dôvodu,“ radí R. Müller.      

Pri výmene prevláda spokojnosť.
A ako dopadli tí, ktorí sa rozhodli darčeky vymeniť? Väčšina Slovákov bola nakoniec spokojná.  Na otázku, do akej miery ste boli spokojní s konaním obchodníka pri povianočnej výmene alebo vrátení nevhodných darčekov, bolo veľmi spokojných 7 percent opýtaných. Skôr spokojných bolo ďalších 26 percent. Vyslovenú nespokojnosť deklarovali len 3 percentá ľudí.

* Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

Povianočná výmena darčekov