Dievčatá nechcú študovať vedu a technológie.

Dievčatá nechcú študovať vedu a technológie.

Po dovŕšení 12 rokov prudko klesá záujem dievčat na základných školách o štúdium matematiky, fyziky, chémie, prírodovedy či informatiky. Vyplýva to z výsledkov rozsiahleho európskeho prieskumu spoločnosti Microsoft v 11 krajinách. Unikátny prieskum medzi 11 500 školáčkami vo veku od jedenásť do osemnásť rokov zisťoval, prečo sa dievčatá venujú štúdiu vedy a technológií oveľa menej než chlapci.

Fakt, že záujem o vedu a technológie u tínedžeriek klesá, bol známy už predtým. Kedy sa však presne začína vytrácať? Slovenské dievčatá sa o tzv. STEM predmety začínajú zaujímať až v 12 rokoch, čo je o rok neskôr, než je európsky priemer. Viac alarmujúci je fakt, že v období, keď sa rozhoduje o výbere strednej školy, medzi trinástym a šestnástym rokom, sa ich záujem prepadne hlboko pod európsky priemer,“ uviedla Lenka Čábelová, manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft.Dievčatá nechcú študovať vedu a technológie.

Graf 1. Opýtali sme sa dievčat (11 – 18) a mladých žien (19 – 30): Ohodnoťte v rozmedzí od 1 do 5 (max.): za ako zaujímavé považujete STEM predmety a v akom veku ste si to uvedomili?

V celoeurópskom porovnaní sa najskôr o vedu a technológie začínajú zaujímať dievčatá v Rusku (v desiatich rokoch). V Poľsku sa záujem začína v dvanástom roku života, ale výrazne stúpa v šestnástich rokoch a nikdy neklesne pod európsky priemer. Výsledky európskeho prieskumu vrátane interaktívnej infografiky nájdete tu.

Záujem dievčat o STEM treba podchytiť skôr
Vláda, učitelia a rodičia majú na Slovensku aj v Európe k dobru priemerne štyri až päť rokov na to, aby dokázali zvrátiť klesajúci záujem dievčat o tieto dôležité predmety (medzi 12 a 16 rokmi). Hoci po dovŕšení 16. narodenín záujem o STEM predmety opäť rastie, nikdy sa už nevráti na pôvodnú hodnotu pred vekom 12 rokov.  „Dievčatá nevidia dostatočne silné prepojenie týchto predmetov s ich každodenným životom, chýba im podpora rodičov a učiteľov a taktiež dostatočný počet vzorov na uplatnenie v budúcom živote,“ dodala Lenka Čábelová. Dôvodom straty záujmu môže byť aj prechod z prvého na druhý stupeň školy, zmena prostredia a učiteľov a proces dospievania.

Podľa docentky RNDr. Beáty Brestenskej, CSc., z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave pritom dievčatá v STEM dosahujú rovnaké alebo lepšie výsledky než chlapci. V IT Fitness Teste1, ktorý realizuje na Slovensku už šiesty rok, pravidelne víťazili dievčatá. „Napriek tomu mladé ženy z kariéry vo vede a technike rezignujú. Ženy vzdelané v prírodných a technických odboroch chýbajú nielen vo firmách, ale aj v neziskovom sektore a štátnych inštitúciách.  Záujem dievčat je potrebné vzbudiť už skôr – na prvom stupni základných škôl a nie je to len úlohou učiteľov.“  O budúcnosti v odboroch STEM by mali podľa nej s dievčatami hovoriť aj rodičia, aby búrali stereotypy. Firmy a inštitúcie zase môžu prispieť k plastickejšej predstave dievčat o budúcom zamestnaní vo vede a technológiách.

Slovensko si nemôže dovoliť strácať ďalšie talenty
Podľa OECD iba jeden z piatich absolventov odboru počítačových vied v 35 európskych krajinách je žena. Ide o obrovský nevyužitý potenciál a jeden z hlavných problémov pre súčasný aj budúci trh práce: Európa môže podľa Európskej komisie v roku 2020 čeliť nedostatku až 900-tisíc kvalifikovaných IT pracovníkov.

„Práca v budúcnosti je neodmysliteľne spojená s informačnými technológiami. Bude preto dôležité, aby dostatočná časť populácie mala vedomosti a expertízu, ktoré im umožnia pracovať v týchto moderných odvetviach. Ekonómia nás učí, aby sme najskôr zberali ovocie, ktoré je na dosah. V tomto prípade sú to mladé dievčatá, u ktorých je dnes relatívne nízky záujem o STEM štúdium a existuje tak značný potenciál na zlepšenie,“ uviedol Róbert Chovanculiak, analytik nezávislého Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz  INESS.

Aj keď ženy boli priekopníčkami počítačovej vedy – napríklad prvý počítačový algoritmus navrhla a napísala pred 200 rokmi Ada Lovelaceová –, dnes táto oblasť viac oslovuje mužov. V Microsofte dlhodobo podporujeme zapojenie žien do technológií, pretože je to dôležité pre ne, pre IT spoločnosť aj pre ekonomiku ako celok. Máme množstvo projektov, ktorých cieľom je ukázať dievčatám a ženám, že pomocou technológií môžu zmeniť svet v akomkoľvek odbore. Najdôležitejšie je začať búraním predsudkov a stereotypov, ktoré v tejto oblasti existujú,“ uviedla Biljana Weber, generálna riaditeľka spoločnosti Microsoft Česká republika a Slovensko.