Deväť z desiatich prešetrovaných škôd sú pokusy o podvod

Rok 2012 bol rekordný vo všetkých ukazovateľoch, ktoré sa pravidelne sledujú pri šetrení podozrivých škodových udalostí. Allianz – Slovenská poisťovňa zaznamenala, rovnako ako aj po iné roky, nárast počtu šetrených škôd v neživotnom poistení (o 24 percent oproti roku 2011), ale najväčší nárast nastal pri životných poisteniach, kde sa prešetrovalo až štvornásobne viac škôd než v minulom roku.

„Napriek každoročnej medializácii výsledkov, trestnej sadzbe za preukázaný podvod až do 15 rokov, ako aj rôznym novým zavádzaným opatreniam na poli boja proti poisťovacím podvodom, sa neustále opakujú prípady naivných pokusov o podvedenie poisťovne. Niektorí klienti akoby stále nechápali, že poisťovňa nie je učtáreň, ktorá preplatí akékoľvek nároky bez preverenia ich opodstatnenosti a pravdivosti údajov,“ hovorí Jaroslava Zemanová, vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností v Allianz – Slovenskej poisťovni.

Najčastejšie podvody

Medzi najčastejšie patria prípady predloženia tých istých poškodení, ktoré už raz boli uhradené v predchádzajúcej škode, ale s iným popisom a prípadne s väčším opotrebením veci. „Typickým príkladom sú zatečenia v bytových domoch alebo chronicky sa opakujúce poškodenia elektrospotrebičov skratom. V takýchto prípadoch vykonávame aj následné obhliadky ex post, teda po vykonaní opráv,“ hovorí Jaroslava Zemanová.

Objavujú sa však aj sofistikovanejšie „pripravené“ škody, riešené organizovanými skupinami, ktorých preukázanie je zložitejšie a v niektorých prípadoch sa netajíme aj nedostatkom dôkazov. „Tu ide o prácu „bielych golierov“, ktorí sa zameriavajú na veľké škody, najmä u lukratívnych vozidiel. Úmyselné konanie je tu veľmi ťažko preukázateľné,“ konštatuje Vojtech Kosík, vedúci skupiny špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne. „Ani tieto prípady však poisťovňu neodradia, práve naopak, motivujú nás k nasadeniu nových postupov, čím posilníme naše vnútorné kontrolné mechanizmy ešte viac.“

Cieľom všetkých týchto aktivít poisťovne, či už v neživotnom alebo v životnom poistení, nie je v žiadnom prípade „hon na čarodejnice“, ale ochrana poctivých klientov, ktorí si nárokujú len oprávnené plnenia a na ktorých dôvere nám veľmi záleží. Opatrenia sú zamerané výlučne proti páchateľom poisťovacích podvodov. „Politikou skupiny Allianz je nekompromisný boj proti poisťovacím podvodom, či už interným alebo externým,“ hovorí Branislav Kozmer, riaditeľ odboru interného auditu.

Príklady šetrených prípadov podozrivých škôd