Bertram Kaisner, ponúkal kus vlastnej šikovnosti

Nedávno predviedol v Bratislave svoje umenie vo svete uznávaný rakúsky ambasádor L´Oréal Professionnel Bertram Kaisner, alias BERTRAM K. Boli sme pri tom a využili sme čas pred stážou na krátky rozhovor. O kaderníckej práci, o kaderníkoch, o zákazníčkach aj o ňom.

Ako vnímate súčasné trendy v účesoch?

Ako veľmi prepracované a dokonale prispôsobené životnému štýlu. Veľmi sa teším, že L´Oréal Professionnel im venuje takú pozornosť a vytvára strihy a účesy založené na výskumoch, ktoré zodpovedajú súčasným požiadavkám. Ale ak sme načali tému trendy, objavil sa jeden, ktorý sa netýka účesov, ale zákazníkov. Do salónov sa začali vracať mladé slečny a nechávajú si robiť účesy na rôzne slávnostné príležitosti. Takých desať – pätnásť rokov to nebolo. Nechajú si vlasy umyť a vyčesať, dokonca aj extravagantné účesy, aby zažiarili.

Chodia len príležitostne alebo pravidelne?

Svojho času chodili, len keď išli na ples alebo inú spoločenskú udalosť. Teraz sa to deje počas celého roka. Nepochybne k tomu prispeli aj rôzne kampane orientované na looky celebrít, a to je potom pre mladých ľudí vzor.

Aké máte skúsenosti. Čo žiadajú súčasné dámy v kaderníctvach, čo rady nosia?

Ak sa znovu vrátim k pojmu trend, teda ku konkrétnemu strihu a účesu, na prvom mieste je určite lob. Veľmi jednoduchý a praktický účes, navyše ľahko udržiavateľný aj doma. Niťou charakterizujúcou súčasnosť je univerzálnosť. Zákazníčky chcú účesy, ktoré možno farebne a vďaka výbornému strihu aj ľahko obmeniť.

Profesionál v kaderníckom salóne dnes dbá, aby si zákazníčka poradila so svojím účesom aj doma. Naučí ju správne si vyfúkať vlasy, vyžehliť… Čo sa dá v tomto smere ešte urobiť viac, aby bola zákazníčka spokojná s účesom nielen najbližšie dni, ale aj o týždeň či o dva?

V uplynulých rokoch robili kaderníci veľkú chybu, pretože si rady a triky, ktoré používali pri úprave účesu, nechávali pre seba a očakávali, že dáma príde znovu. Často neprišla, lebo si doma nevedela poradiť, mala pocit, že účes bol zlý a hľadala iného kaderníka. Dnes majú ženy vďaka internetu nekonečné možnosti naučiť sa starať o svoje vlasy a ak by kaderník tajil svoju šikovnosť a triky, ktorými vlasy upravil, určite by o zákazníčku prišiel ešte rýchlejšie. Kaderník musí poučiť a naučiť zákazníčku všetko, čo potrebuje k tomu, aby si udržala účes, kým príde na ďalšiu návštevu. A zákazníčka je spokojná, pretože je pekná nielen jeden deň, ale aj nasledujúce

Veľa cestujete, takže môžete porovnávať. Akí sú v porovnaní so svetom naši kaderníci?

Bol som na Slovensku už párkrát a stretol som veľa kaderníkov. Odvádzajú kvalitnú a profesionálnu prácu, ale chýba im sebadôvera. Napríklad v Taliansku je to opačne. Dovolím si povedať, že Taliani majú dosť pochybné zručnosti, ale ich sebadôvera je neobmedzená… Slovenskí kaderníci by sa predovšetkým mali naučiť dôverovať sami sebe, svojim zručnostiam a kvalitám. Sú naozaj šikovní.

Neunavuje vás toľké cestovanie? Netúžite byť len doma?

Mnohí kaderníci mi často hovoria, že by tiež chceli byť podobne úspešní a toľko cestovať čo ja. Neuvedomujú si však, že ja túto prácu nerobím, ja ju žijem. Spôsob života, ktorý som si vybral síce vyzerá lákavo, ale nesie so sebou aj veľa negatívnych vecí. Neexistuje partnerský vzťah, rodina, práca človeka úplne pohltí. Občas sa pýtam sám seba, prečo nevediem normálny život, veď by mi bolo lepšie. Ale raz som sa rozhodol, že nebudem normálne žiť a nedá sa s tým nič urobiť. Má to totiž aj veľa pozitívneho. Poznávam svet – asi stodvadsať dní v roku som na cestách – ľudí, prináša to peniaze, a kdekoľvek prídem, spoznávam krásne ženy. Pretože všade je casting modeliek a keďže nie som gej, je to pre mňa veľmi príjemné.

Ako vnímate povolanie „svetového kaderníka“?

Cesta na vrchol je vždy dlhá. Máme jedno z najkrajších povolaní na svete, pretože sa pri ňom dotýkame iných ľudí. Síce hrebeňom a nožničkami nezmeníme svet, ale zmeníme každú ženu. Veď kto na svete môže povedať, že denne urobí šťastnými desať či pätnásť žien?

Čo bolo vaším cieľom počas poslednej návštevy Bratislavy, čo ste sa pokúsili kaderníkom odovzdať?

Moja filozofia je s minimálnym úsilím dosiahnuť maximálny efekt. Takže nebolo mojou prioritou predvádzať kolekciu strihov a farieb. Snažil som sa ponúknuť kaderníkom liek na tie drobné „choroby“, s ktorými denne v salónoch bojujú. Poradiť im, ukázať veci z inej strany.

Napríklad?

Na každom školení sa snažím ponúknuť postup, ktorý aj v prípade klasického a dobre známeho výsledku kaderníkovi strihanie uľahčí a urýchli. Najzaujímavejšie na tejto práci pre mňa samého je, že keď sa pozriem na tvar účesu, som schopný nájsť taký postup strihania, ktorým sa účes veľmi ľahko vytvorí. Verím, že som to naučil aj iných.

Vlasy – L´Oréal Professionnel