Gastro

Ako sa stravovať pred a po tréningu?

Ako sa stravovať pred a po tréningu?

Správne stravovanie a adekvátna fyzická aktivita sú základom pre zdravé telo. Tak, ako pre duševnú aktivitu, tak aj na fyzickú prácu potrebujeme energiu, preto je dôležité nabrať jej dostatok na obe činnosti. Ako sa k nej najľahšie dopracovať prostredníctvom jedla, aby sme sa necítili unavene, radí špecialista na výživu MUDr. Peter Minárik, PhD.

Športovci potrebujú viac energie
Ak často športujete, mali by ste dodržiavať vyváženú stravu, ktorá podporí telo všetkými potrebnými živinami. Ľudský mozog spotrebuje 20-25% energie, ktorú sme prijali prostredníctvom jedla. Výživoví poradcovia poukazujú na to, že sacharidy by mali tvoriť základ našej stravy ako zdroj energie. Tiež je dôležité, aby sme jedli pravidelne, 5-krát do dňa, aby sme telu dodali potrebné vitamíny a živiny.

Je dôležité, aby sme si uvedomili, aké množstvo zeleniny a ovocia skonzumujeme počas hlavných jedál a počas desiaty alebo olovrantu. Odborníci z WHO odporúčajú skonzumovať minimálne 400g zeleniny a viac ako 300g ovocia denne, rozdelených do piatich porcií. Jedna porcia môže byť 100% džús alebo balíček ovocného a zeleninového pyré. Ovocie, zelenina, džúsy a pyré obsahujú nie len množstvo vitamínov, ale tiež ľahko absorbovateľné sacharidy, ktoré nám dodávajú energiu.

„Cieľom každodenného cvičenia je podporiť našu fyzickú kondičku a dobrú formu. Náročnejšie športy, ako napríklad dlhotraťové behy, spotrebujú mnoho sacharidov. Pravidelné tréningy, ktoré trvajú dlhšie ako hodinu, zvyšujú potrebu tela prijímať tieto sacharidy ešte viac. Preto, ak pravidelne a vytrvalostne športujete, mali by ste doplniť stravu cereáliami, zeleninou a ovocím obsahujúcim škroby, ktoré telu dodávajú správne množstvo sacharidov a pomáhajú udržať zásoby glykogénu v pečeni, ktoré sa po tréningu prirodzene znižujú,“ hovorí MUDr. Peter Minárik, PhD., expert kampane Džúsy a pyré – Vitamíny v SMART forme.

Občerstvenie, ktoré je zdravé a ľahké na prípravu
Sacharidy sú teda dôležitým prvkom stravy, potrebným pre to, aby telu poskytli energiu a zabránili chronickej únave, a takisto pre to,  aby obnovili zásoby glykogénu v pečeni a svaloch.

„Aby sa cvičenie stalo účinným a spomalili sme znižovanie glykogénu, mali by ste jesť ľahko stráviteľné, netučné, na bielkoviny a sacharidy bohaté jedlo, ako napríklad krutóny, rezance, varené zemiaky, chudé mäso,  najmä  rybu, hydinu alebo králika, a v neposlednom rade dusenú alebo čerstvú zeleninu, napríklad uhorky“, radí MUDr. Peter Minárik, PhD.

Ak vás čaká viac ako 1 hodina tréningu, potrebujete udržať správne množstvo vody (telesné tekutiny), elektrolytov a sacharidov, a to najmä v prípade horúceho počasia. Po cvičení, aby ste spomalili proces eliminácie glykogénu, by ste mali jesť akékoľvek ovocie, ideálne bobuľovité. Prípadne môžete zvoliť 100% džúsy a pyré obsahujúce sacharidy, ktoré sa rýchlo absorbujú do krvi, čím doplnia zásoby glykogénu.

Rýchlym a šikovným občerstvením môže byť zeleninová tyčinka, ovocné plátky alebo 100% zeleninové a ovocné džúsy a pyré, ktoré neobsahujú žiadny pridaný cukor. Ľahko sa nosia so sebou, pretože je ich možné zakúpiť v praktických malých baleniach. Môžete ich mať teda vždy po ruke.

Džúsy a pyré sú vhodný a chutný spôsob, ako získať extra vitamíny pre svoje telo a udržiavať si správny životný štýl.
Foto: Shutterstock

Ako sa stravovať pred a po tréningu?

Click to comment

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

To Top