Ako kúpiť to najlepšie ovocie a zeleninu

Ako kúpiť to najlepšie ovocie a zeleninu

Na jar a v lete viac ako inokedy konzumujeme čerstvú zeleninu a ovocie. Najčastejšie ich Slováci nakupujú v obchodných reťazcoch, ktoré ponúkajú priemerne až 200 rôznych druhov ovocia a zeleniny počas celého roka. Medzi tie najpredávanejšie druhy patria z oddelenia ovocia dyne červené a banány a z oddelenia zeleniny paradajky, zemiaky a uhorky. Aby boli ovocie a  zelenina na pultoch predajní stále v najlepšej kvalite a čerstvé, obchodné reťazce dodržiavajú prísne kritériá stanovené zákonom, takže zákazníci majú naozaj ten najlepší výber.

„Čerstvosť a kvalita potravinového tovaru je kľúčová nielen pre zákazníkov, ale aj samotné obchodné reťazce. Preto organizujeme pravidelné školenia pre našich členov, v ktorých sme sa teraz v máji, v spolupráci s Ministerstvom pôdohospodárstva, venovali práve ovociu a zelenine,“ hovorí Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu. „Ale keďže spotrebitelia nakupujú ovocie a zeleninu nielen na regáloch obchodných reťazcov, kde ich kvalitu preverujeme my sami, ale aj na trhu od záhradkárov, chceme im dať návod, ako si vybrať správne,“ konštatuje K. Fašiangová.

Snáď najkupovanejším sezónnym ovocím v tomto období sú jahody a červené dyne. Dokazujú to aj čísla jedného zo slovenských maloobchodných reťazcov, kde ročne kúpime takmer 468 000 kg jahôd  a 10 000 000 kg melónov. Katarína Fašiangová zo SAMO radí, ako  si odniesť domov zaručene tie najlepšie:

Jahody

  1. Čerstvosť jahôd spoznáte podľa toho, že sú prirodzene lesklé a pevné. Čím viac času ubehne odo dňa zberu, tým viac strácajú na lesku.
  2. Jahody musia byť úplne čisté, bez nánosov zeminy alebo iných nečistôt. Pestovateľ ich však po zbere nemôže umývať, pretože jahody po umytí strácajú svoju prirodzenú trvanlivosť. Z toho dôvodu sa nepestujú na holej pôde, ale napríklad na slame alebo netkanej textílii. Jahody ponúkané na pultoch teda musia byť  čisté a zároveň úplne suché.
  3. Jahodu je povolené predávať iba so stopkou, ktorá by mala byť zelená a čerstvá. Inak môže začať veľmi rýchlo hniť. Preto pri výbere jahôd sledujte zmeny farby nielen na samotnom plode, ale aj stopke.
  4. Biele plochy na jahode sú povolené, ale aj pri jahodách predávaných v 2. triede je to len do 1/5 plochy jahôd.
  5. Keďže jahody sú náchylné na poškodenie, predávajú sa na pultoch obchodov iba v skupinových baleniach, nie na váhu.
  6. Jahody už po zbere nezrejú, preto vyberajte len také, ktoré majú charakteristiky zrelého plodu – krásnu červenú farbu a sladkú vôňu.
  7. POZOR, jahody skladujte samostatne, v dostatočnej vzdialenosti napríklad od syrov, rýb, či cibule. Veľmi ľahko totiž naberajú okolité arómy.

 Dyne červené

  1. Ak má dyňa inú farbu dužiny, ako je červená, musí to byť na obale alebo na regáli označené.
  2. Sú povolené rôzne tvary a veľkosti dyne, jediným pravidlom je, že plod musí mať viac ako 1 kg. Netýka sa to samozrejme odrody označovanej ako mini dyňa, určenej na individuálnu spotrebu pre jedného človeka. Obchodne sa tento druh mini dyne nazýva personal watermelon.
  3. Dyne nesmú byť prasknuté a nesmie z nich vytekať šťava.
  4. Pri výbere sledujte kvalitu stopky. Ak je stopka vlhká a začína sa na nej prejavovať akýkoľvek náznak plesne alebo hniloby, existuje nebezpečenstvo, že bude zasiahnutý aj samotný plod.
  5. Keďže dyne majú naozaj hrubú šupku, ani mierne poškodenie od škodcov na povrchu, samozrejme ak je suché a zacelené, neznižuje kvalitu dužiny dyne.
  6. Predávané plody musia byť čisté, bez chorôb a bez nadmernej povrchovej vlhkosti.
  7. Žlté plochy na spodnej časti plodov nie sú chyba, vznikajú na mieste dotyku plodu s pôdou. Kvalita plodov tým nie je ovplyvnená.
  8. V súčasnosti sú už na trhu viaceré odrody dyne bez semien, takže aj ľudia, ktorým semená prekážajú, si môžu takéto plody nájsť v ponuke obchodu. Táto vlastnosť plodu musí byť označená.
  9. A aj keď niektorí tvrdia, že vedia určiť kvalitu dyne napríklad poklopkaním na povrch plodu, nie je to pravda. Sladkosť a zrelosť dyne  spotrebiteľ, obchodník aj pestovateľ dokážu určiť až pri jeho rozrezaní a ochutnaní  J

Pár tipov k ďalším druhom ovocia a zeleniny

  • Ananás už po zbere ďalej nedozrieva.
  • Avokádo zreje aj po odrezaní od materskej rastliny, len ho nesmieme dať do chladničky.
  • Banány sa predávajú v rôznych štádiách zrelosti, úplne zelené banány sa však nesmú predávať. Stačí, ak majú iba mierne náznaky začiatku dozrievenia a dozrejú nám aj doma. Dôležité je však dávať pozor na teplotu. V prípade, ak klesne teplota pod 14°C, dozrievanie banánov je prerušené. Často stačí pekne vyfarbené banány odniesť domov pri nižšej teplote a zmenia sa na sivasté, ktoré miesto zrelosti začnú hniť. Ak sa zmení vzhľad banánov a objavia sa hnedé bodky na povrchu, znamená to, že banán dosiahol optimálnu zrelosť a hnedé škvrny sú prejavom vysokého obsahu cukrov. Ak sa šupka sfarbí celá na tmavohnedú farbu, treba už zbystriť pozornosť. V prípade akejkoľvek zmeny konzistencie alebo vône už neodporúčame banány konzumovať. Je pravdepodobné, že sa už začal hnilobný proces.
  • Cuketa sa môže predávať aj s kvetom, ale takáto obchodná úprava musí byť označená na obale. Kvet musí byť nezvädnutý a nesmie mať stopy hniloby a plesne.
  • Paprika sa musí predávať aj so stopkami, pretože bez nich rýchlejšie hnije. Bronzové fľaky na tejto zelenine väčšinou nie sú choroba, ale je to známka popálenia od slnka.

Jednoducho každý druh ovocia alebo zeleniny, ktorý sa dostane na pulty našich obchodov, musí mať určité vlastnosti, ktoré sú stanovené  európskou legislatívou, ale aj medzinárodnými normami EHK/OSN.  „Ovládať všetky nariadenia a vyhlášky musí v prvom rade obchodník. Konečný spotrebiteľ, čiže samotný konzument by mal rozhodne sledovať krajinu pôvodu, kvalitatívnu triedu a samotný výzor, prípadne vôňu daného ovocia,“ hovorí Ing. Viera Baričičová, PhD., zo sekcie poľnohospodárstva, odbor rastlinnej výroby, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.

Ako však dodáva, je niekoľko pravidiel, ako si slovenský zákazník môže v oddelení ovocia a zeleniny vybrať správne:

  1. Ovocie a zelenina musia byť na pohľad čerstvé, bez cudzích zápachov a nečistôt.
  2. Nesmú mať vysokú povrchovú vlhkosť a už vôbec sa nemôžu „kúpať“ vo vode. Prípustná je len vlhkosť primeraná kondenzácii vody na povrchu ovocia a zeleniny, ktorá môže vzniknúť pri prechode z chladiaceho skladovacieho priestoru na regál obchodu.
  3. Musí byť viditeľne a nezmazateľne označený druh ovocia a zeleniny, krajina pôvodu, cena za mernú jednotku, teda kilogram alebo kus, prípadne aj trieda kvality EXTRA, 1. trieda alebo 2. trieda, ak sa obchodník rozhodne kategorizovať ich v zmysle platnej legislatívy.
  4. Ak je na ovocí alebo zelenine nejaké vonkajšie poškodenie a je zaradené do 2. triedy, je to podľa noriem v poriadku. Ale sledujte, či je to poškodenie, napr. škrabanec, otlak,.. suchý, teda plod pod ním ďalej nepracuje. Ak je takéto poškodenie vlhké, je zvýšené riziko mikrobiologického poškodenia konzumnej časti ovocia alebo zeleniny.
  5. Čo je ale asi pre konečného spotrebiteľa najdôležitejšie, za kvalitu ovocia aj zeleniny je zodpovedný vždy ten článok distribučného reťazca, ktorý je posledným držiteľom tovaru, teda obchodník. A to ako obchodný reťazec, tak aj predajca na trhu.

 Zdroj: SAMO

——————————————-

SAMO združuje spoločnosti obchodu (Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco), ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 620 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. Členovia SAMO sa radia medzi najvýznamnejších investorov, keď od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu tu doteraz preinvestovali spolu viac takmer 3 miliardy eur, a to bez daňových úľav či inej štátnej pomoci. Členovia združenia sa zároveň radia aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V súčasnosti spolu zamestnávajú viac ako 26-tisíc ľudí. Na pultoch svojich predajní ponúkajú v každom okamihu spolu približne 230 miliónov kusov výrobkov.